Elev

    Hej! Jag blev sjuk under min gymnasietid och behövde hoppa av gymnasiet. Nu vill jag ta itu med det men är inte säker på hur jag ska lägga upp det. Jag vill specifikt in på sjuksköterskeutbildningen på universitetet och de kurser jag har slutbetyg i är Matematik 1b, Instrument eller Sång 1, Ensemble med körsång, och sedan Psykologi, Psykiatri och Hälsopedagogik som jag läst på komvux. Vad är de samtliga kurserna jag behöver läsa för att få en högskolebehörighet? Går det att läsa prövningar samtidigt som jag läser kurser på komvux? Hur funkar det med gymnasiearbetet i efterhand, gör man det på komvux? Tack i förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecka!
    För examensbevis från komvux behöver du 2400 betygsatta poäng.
    150 poäng av dem kan vara betygsatta med F men det är bättre att ha alla poäng godkända (du får då högre jämförelsetal/snittbetyget).
    Vi rekommenderar att du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.
    De kurser i vilka du behöver få godkända betyg i är bland annat:
    svenska 1, 2 och 3
    engelska 5 och 6
    och för särskild behörighet till just sjuksköterskeprogrammet behöver du ha godkända betyg i matematik 2 (2a, 2b eller 2c), i samhällskunksap 1b (eller 1a2 + 1a1) och i naturkunskap 2 (men vad gäller naturkunskap så kan du ha ett antal kurser inom vård- och omsorg i stället).
    Du kan t.ex göra planering mot Yrkesexamen som Undersköterska och inkludera svenska 2 och 3, engelska 6, samhällskunskap 1a2 och matematik 2a.
    Svenska 1 och engelska 5 med godkända betyg måste också ingå i examensbevis från komvux.

    Gymnasie-/komvuxarbete
    Vad gäller "gymnasiearbete" så är det sedan 1 juli 2021 nya regler och kursen du behöver få godkänt betyg i heter Komvuxarbete. Den är lika stor (100poäng) som kursen gymnasiearbete. Komvuxarbete gör du mot slutet av dina studier - för bättre chans att få godkänt betyg i den kursen.

    Hur mycket behöver du läsa (till) för att uppnå kraven för examensbevis från komvux?
    Du uppger i din fråga att du har godkända betyg i ett antal kurser:
    Matematik 1b - 100poäng
    Hälsopedagogik - 100 poäng
    Instrument eller Sång 1 - 100 poäng
    Ensemble med körsång - 200 poäng
    I ämnet psykologi finns flera kurser - vilken kurs har du godkänt betyg i?
    I ämnet psykiatri finns kurserna Psykiatri 1 och 2 (100p.vardera) - har du godkänt betyg i en av kurserna eller i båda?
    ****
    Utifrån informationen i din fråga verkar det som att du har godkända betyg i gymnasiala kurser som motsvarar ungefär ett års-heltidsstudier (kanske lite mindre...) och då återstår det minst 2 års studier på heltid innan du kan uppfylla kraven för examensbevis från komvux.
    Eftersom ditt mål är att bli sjuksköterska, är mitt förslag att du söker utbildning till undersköterska på komvux och kompletterar den med ämnena svenska, engelska + matematik 2a. Om inte kursen samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2 ingår) även med samhällskunskap + även kursen Religionskunskap 1 + minst Historia 1a1 är också obligatoriska kurser för examensbevis (både från gymnasiet och från komvux).
    Du kan ta in dina musik-estetiska kurser in i examensbevis från komvux även om det blir ett yrkesbevis mot yrket Undersköterska.

    Hur blir man behörig till ssk-programmet?
    Det är inte obligatoriskt att bli Undersköterska först. Du kan bli behörig till ssk-programmet även på andra sätt, t.ex genom högskoleförberedande examen från komvux där du inte har några vårdkurser i, genom omdöme från en folkhögskola och även på "reell kompetens" (här behöver du bl.a 3års arbetslivserfarenhet + ett antal godkända betyg i gymnasiala kurser + resultat från högskoleprovet).
    Det fick dock flera viktiga fördelar om du väljer gå via utbildning till Undersköterska:
    - du får mer kunskap inom omvårdnad (vilket är bra att ha även om man jobbar med annat, ej inom vården);
    - du kan lätt få sommarjobb/extrajobb (t.ex innan årskurs 1 på ssk-programmet och sedan mellan år 1 och 2 på ssk-programmet);
    - du kan också jobba ett tag innan du söker till ssk-programmet; det är lätt att få jobb som Undersköterska om man har relevant utbildning;
    - du kan också ändra dig och söka till Yrkeshögskola för att utbilda dig till Specialistundersköterska, Ambulanssjukvårdare, Tandsköterska, Steriltekniker, Apotekstekniker eller Med.sekreterare. Du kan också söka både till högskola-universitet och till många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och se var du kommer in och välja sen.
    Om du jobbar som Undersköterska på ett sjukhus kan möjlighet finnas att inom sin anställning få genomgå utbildning till Gipstekniker

    Det är du som bestämmer vilken väg du ska gå. Jag ser många fördelar i att gå via utbildning till Undersköterska - mot examensbevis: Yrkesexamen som undersköterska (som också ska inkludera alla de kurser som krävs för Grundläggande behörighet till högskolestudier + som krävs för Särskild behörighet till just ssk-programmet); på så sätt har du många dörrar öppna sen: du kan få jobb direkt och du kan söka många olika utbildningar - både på högskolenivå och inom yrkeshögskola).

    Hänvisningar/lästips:
    --- "Reel kompetens"/en annan väg till högskolestudier;
    --- yrkespresentation undersköterska och info om "liknande yrken":

    Diabetessjuksköterska

    Ergonom

    Företagssköterska

    Gipstekniker inom sjukvården

    Habiliteringsassistent

    Habiliteringspersonal

    Hemtjänstpersonal

    Intensivvårdssjuksköterska

    Ledsagare

    Obduktionstekniker

    Omsorgsassistent

    Pacemakersjuksköterska

    Perfusionist

    Personlig assistent

    Servicemedarbetare inom sjukvården

    SOS-operatör

    Specialistundersköterska

    Specialistundersköterska med neuropsykiatrikompetens

    Steriltekniker

    Stödassistent

    Tandsköterska

    Uroterapeut

    Vårdare inom funktionsvariation

    Vårdbiträde
    *******************
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO/programplan/Programplan_VO.pdf - se vilka kurser som eleverna på VO (Ungdomsgymnasiet) läser; det är mer flexibelt vilka kurser som får ingå i examensbevis från Komvux, jämfört med gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare