Viktoria

    Hej! Jag har länge velat starta eget företag men haft svårt för att få hjälp från grunden och kunna jobba mig uppåt. Vad för kurser behöver jag ha läst? För att ha rätt tankesätt för att kunna driva eget. Jag har pluggat International Baccalaureate (IB) som linje på gymnasium. Jag är intresserad av att öppna eget inom mode&fashion, men är även öppen för andra ideér. Behöver hjälp att komma upp på tårna helt enkelt!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Viktoria!
    Det finns inga krav på att ha läst vissa kurser för att kunna, i Sverige, starta eget. Läs gärna på framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare - det viktigaste är att du har en Hållbar AFFÄRSIDÉ, att du kommer på vad du ska erbjuda för tjänster där det finns en rimlig möjlighet att skaffa tillräckligt med betalande kunder för att ditt företag ska kunna "gå runt", ekonomiskt.
    Du får ha vilken utbildning som helst, bara du ser till att det finns kunder som betalar så pass mycket att du kan betala företagets utgifter.
    Har du en hållbar affärsidé, kan du anställa personer med de kunskaper som du tycker behövs för att driva ditt företag; så du behöver inte själv kunna "allt". :)
    Arbetsförmedlingen brukar kunna erbjuda "starta eget"-kurser; nu när det är Covid-19, kanske det är ett uppehåll i den verksamheten, men fråga gärna på AF.

    Studie- och yrkesvägledare