Lea kh
    Hej, jag läser på komvux och planerar att skriva mitt GA i samhällsvetenskap, jag har fått en lista med kurser jag kan läsa som tillhör just samhällsprogrammet, men jag undrar om det är fortfarande okej att välja kurser som inte är med i listan (Exempel ekonomi) och fortfarande få göra GA I samhällsvetenskap? (när jag väl har 1800 poäng)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lea,
    att Läsa kurser på komvux och Vilka kurser som kommer ingå i ditt examensbevis? - behöver inte vara en och samma fråga.
    Om du undrar vilka kurser som får ingå i ditt examensbevis - då är det ytterst bedömning som rektor på komvux gör. Från 1 juli 2021 blir det ännu mer flexibelt vilka kurser som får ingå ("mer flexibelt" är det jämfört med gymnasiet där det är ganska strikt).
    Om du vill läsa en kurs som du vill ska ingå i ditt examensbevis (från komvux) men som inte finns med på listan du fick, fråga gärna SYV-en på komvux om du ska få ta in den kursen in i ditt examensbevis. Om SYV-en blir osäker, frågar hen Rektorn.
    Söka läsa kurser på komvux (vilka som helst kurser) kan ingen förbjuda dig. Sedan blir nästa fråga: får du studieplats? Sedan nästa fråga: om du får betyg, ska de tas in i ditt examensbevis? - och den frågan är ytterst upp till rektorn på komvux (men ofta kan SYV på komvux svara, utifrån tidigare erfarenhet; hen tittar på vilka andra kurser som redan är "färdiga" att ingå i ditt examensbevis och kan då svara om det finns utrymme för fler "fria", alltså vilka som helst, kurser eller om du saknar kurser/poängen från de kurser som läses just på SA).