Lea kh

    Hej jag läser på Komvux (samhällsprogrammet), dock hade jag betyg i några ämnen från när jag gick i ett vanligt gymnasium....

    Jag har alltså redan betyg i matematik 1 och 2c , men jag har inte läst 2400 poäng än, så min fråga är om jag väljer att göra prövning i andra matte kurser men på ett lägre nivå än matematik c (t.ex. matte 1a, 2b), kommer de då räknas med i mitt gymnasieexamen? även fast jag redan har betyg i c kurserna?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lea,
    en av kurserna på nivå 1 - matematik 1a, eller 1b eller 1c - måste ingå i examensbevis med godkänt betyg, vilken som av de kurserna. Sedan på högre nivåer - är lite av en "grå-zon" vad gäller examensbevis från komvux. Sedan 1 juli 2021 ser reglerna annorlunda ut, mer flexibla; numera tar man examen, från komvux, inom område samhälle-humaniora och då behöver man inte tvunget ha högre betyg i matematik än matte 1 (på grund av att på HU på gymnasiet läser man ej mer matte än matte 1).
    Prata med SYV på komvux. Enligt vår bedömning är det inte tvunget att du ska i ditt examensbevis från komvux ha fler mattekurser än matte 1 (1a t.ex). Vill du ha högre mattekurser i ditt examensbevis, borde det nog gå bra att ta in matte 2a och 3b och sedan 4, om du så önskar.
    Om du redan har godkända betyg i matte 1c och 2c, då är nog komvux inte så "pigg på" att ge dig plats på kurserna i matte på nivå 1 och 2,men du kan göra prövningar. Får du högre betyg i matte 1a än du har i matte 1c; och högre betyg i matte 2a än du redan har i matte 2c, ser jag ingen anledning för komvux att vägra ta in de högre betygen i ditt examensbevis.