Sofia

    Hej! Jag har en fundering. En av kraven för att bli antagen till läkarprogrammet är att man har både grundläggande behörighet och godkända betyg i Kemi2, Fysik 2, biologi 2 och Matte 4. Jag har läst samhällsvetenskap och gick ut med giltigt examensbevis. Så går det att endast läsa dessa kurser för att bli behörig? Eller måste jag tex läsa Kemi 1 och sen Kemi 2. För de bygger väl på varandra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du behöver ha godkända betyg i kurser i kemi, biologi och fysik på nivå 2 och i matematik 4. Hur du skaffar de betygen är upp till dig.
    Vill du läsa på komvux, så kommer komvux kräva att du kan uppvisa godkänt betyg i kemi1 innan du kan få plats på kursen kemi 2 och på samma sätt inom andra natur.vet ämnena och i ämnet Matematik. Men om du kan skaffa dig kunskaper på egen hand och hittar vad du kan göra prövningar - får du direkt anmäla dig till prövningar i kurserna på högre nivåer; innan prövningen behöver man inte uppvisa några betyg, utan man får betyg på de faktiska kunskaper man kan uppvisa vid prövningstillfällena.

    • : Okej jag förstår. Jag undrar dock om det kommer påverka mitt snittbetyg? Går det att få mindre/högre? Hur fungerar det? Jag har 19,38
    • Anna :

      Om du får naturvet.behörighet genom folkhögskola eller basår på högskolenivå, behåller du ditt meritvärde som du har idag. Men om du får betygen på komvux eller genom prövningar - räknas då betygen in i ditt jämförelsetal och på så sätt påverkar ditt meritvärde; det är betygen i just de kurser som krävs för särskild behörighet, vars betyg räknas in, t.ex om du läser kemi1 och 2 på komvux, då räknas endast betyget i kemi2 in. Försök därför få så höga betyg du kan och speciellt i just de högre kurserna på nivå 2 och i matte - på nivå 4. Läs också gärna info på framtid.se/reportage/basar

    • : Okej, men får jag tex E i kemi1 osv kan det sänka mitt snitt på 19,38? Eller kan det endast påverkad genom att höja? Och låt oss säga att jah går tex A eller C. Hur mycket höjs det men då?
    • Julia :

      Betyget i kemi1 kommer inte räknas in. betyget i kemi 2 kommer räknas in pga den kursen krävs för särskild behörighet. detsamma gäller för biologi1 och 2, fysik1och2 - alltså endast kurser på nivå2 och matte 4 räknas in av de nya kurser inom ämnet naturvetenskap/matte som du läser på komvux eller gör prövningar i. Du kan inte på förhand bestämma vilka betyg du får. Gör ditt bästa och försök få så höga betyg du kan!
      Du skriver att ditt snitt är idag 19.38 - det betyder att endast A betygen i de nya kurserna kommer höja ditt jämförelsetal. B eller lägre betyg kommer sänka ditt jämförelsetal.

    Läs alla kommentarer