A
    Förkunskapskraven inom juristprogrammet är grundläggande behörighet och historia 1b samt samhällskunskap 1b. Jag har läst dessa två kurser och även matte 2b som ingår i förkunskapskravet på flesta utbildningar. Eftersom Juristprogrammet inte kräver någon särskild behörighet i matte, så undrar jag om man får meritpoäng för den kursen? Vilka andra kurser ger meritpoäng för juristprogrammet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej A!
    Om meritpoäng kan du läsa här
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    om du får Examensbevis - dvs tar gymnasieexamen år 2014 eller senare - då är det exakt samma kurser som ger meritpoäng, oavsett vilken utbildning man söker på högskola.

    Till Jurist får du 0.5 i merit för Matte 2
    du får 1.0 i merit för Engelska 7
    och du får också meritpoäng i fall du har godkända betyg i Moderna språk 3 och 4.

    Hälsningar
    Mikael SYV