Alicia
    Har läst naturvetenskap med inriktning natur på gymnasiet. Fick bara 2100 poäng godkänt av totala 2500 lästa poäng. Har förstått att jag behöver läsa upp 150 poäng för gymnasieexamen och funderar på att göra prövning, men är osäker på vilka kurser jag kan läsa för att nå en gymnasieexamen. Har godkänt i alla grundläggande kurser, de jag har F i är matte 4, fysik 2, sociologi och modernt språk 3. Alltså inga betyg jag behöver för grundläggande behörighet som jag förstår det. Om jag vill göra prövning på t.ex Medicin 1 (150p) Fungerar den att lägga in i mitt betyg för att ge mig gymnasieexamen eller krävs det att det är en viss typ av kurs?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du behöver göra planering mot examensbevis med syv på komvux.

    Studie- och yrkesvägledare
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, Alicia!
    ... jag tycker att Millas förslag om att göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux, är bra. Detta bl a pga antal poäng måste stämma precis.

    Problemet med Medicin-kursen som är på 150 poäng, är du måste i så fall skaffa dig ett nytt betyg i en 50-poängs (liten) kurs - detta för att antal poäng i ditt Examensbevis ska vara exakt 2400 poäng, vilket är ett krav; detta för att betygen i de 2300 poängen (alla, förutom GA-gymnasiearbete) räknas in i ditt jämförelsetal och betyg i "delkurser" kan inte räknas in; utan det måste vara betyg i "hela kurser".
    Lösningen i detta fallet kanske kan bli att Rektor eller SYV på komvux "klyver" någon kurs som får "klyvas" - ex. Samhällskunskap 1b - in i 2 kurser och betyg: samhällskunskap 1a2 och 1a1, som är 2 st. 50 poäängs-kurser och endast betyg i sk1a1 kommer räknas in i ditt jämförelsetal; och sk1a2 blir U-kurs, utökad - men då kommer det att fattas 50 st. "godkända poäng"...
    Att sätta ihop examensbevis är, alltså (eller i vissa fall kan bli) rätt krångligt, eftersom reglerna är som de är - komplicerade.

    För Övrigt...
    Det vi på Fråga SYV känner till är bl a: att det är lättare att få högre betyg om man läser kurser och inte endast gör prövning i dem.
    Att det är alltid fördelaktigt att på förhand, innan man söker kurser på komvux eller anmäler sig till prövningar - göra planering med SYV på komvux.

    Vi rekommenderar också att försöka undvika ta in F-betyg in i Examensbevis; detta pga F-betygen drar ner ditt jämförelsetal rätt mycket (skillnad mellan F och E betyg är lika stor som mellan E och A - i konkurrens-synpunkten i alla fall, dvs om du sedan ska söka till en högskoleutbildning vinner du mycket på att inte ha F betygen i ditt examensbevis).

    Vänligen
    L.

    Liselotte