Anja
    Vilka kurser som ger mig meritpoäng. går naturnatur åk 2. jag har hittills bara läst spanska 3 som ger mig 0.5 poäng och ska läsa matte 5 som ger mig 1 poäng. vad kan jag läsa mer? jag ville få meritpoäng för mitt hemspråk (arabiska) så jag pratade med rektorn men hon sa att de inte har en lärare som kan sätta betyg... fastän jag läser det som individuellt val och det hade varit najs att få meritpoäng. vill jobba i dubai och då kommer jag ha mer nytta av arabiskan. hur ska jag göra? engelska 7 får vara min sista utväg om inget annat fungerar.
    • Liselotte : Om du vill jobba i Dubai, så kanske du ska gå eftergymnasial utbildning i det landet & i så fall kommer du inte ha nytta av Meritpoängen, för de gäller bara till högskoleutbildningar i Sverige (och inte ens till alla utbildningar i Sverige - t.ex Handelshögskola i Stockholm erkänner inte meritpoäng & till det tekniska basåret på Chalmers, tekniska högskola i Gbg, gäller inte heller Meritpoängen). Det är bra att ta reda på om man verkligen kommer ha nytta av meritpoängen.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anja ! Om meritpoäng läs Här>>

    och i din situation då du helst inte vill läsa eng7 om jag förstår dig rätt, så kan du få 0.5 merit för matte specialisering och med det uppnår 2.0 i merit av 2.5 möjliga.

    eftersom det på din skola inte finns en lärare som kan sätta betyg i arabiska4, så kanske du kan göra prövning i den kursen - för godkänt betyg i moderna språk 4 får du 1.0 i merit.

    om du inte kan göra prövning under gymnasiet, kanske kan du göra den efter gymnasiet...

    mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : grejen är att jag inte ens läser hemspråk i min skola utan jag får åka bort till kungsholmen för att ha lektion. min lärare säger dessutom att hon kan sätta betyg på moderna språk o
    • : men ändå säger rektorn att "skolan erbjuder inte den möjligheten"
    • Mikael : Det finns inte ekonomisk möjlighet på skolorna att köpa kurser på andra skolor, tyvärr. Modersmål är det annorlunda med, där finns det regler som säger att det i Kommunen finns lärared
    • Mikael : Då måste Modersmål erbjudas och skolan är då tvungen att följa det. Ang moderna språk så är det varje skola som erbjuder det som finns på skolan. Det finns exempel när skolorna köper kurser på andra skolor, men det är inget en elev kan kräva tyvärr...
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Jag tycker det är bra att kunna mer engelska, oavsett vad och var man jobbar med och därför rekommenderar att du läser eng 7. Med det uppnår du också Max i merit.

    ang. Moderna språk (arabiska) 4 så tror jag tyvärr inte att du kommer någonvart om du klagar. Det stämmer att skolorna har Några få moderna språk som de erbjuder och man bör på förhand, innan man söker till gymnasiet, ta reda på vilka moderna språk som det blir möjligt att välja mellan.