Kvinna

    Hej, Vilka kurser ingår i Naturvetenskapligt resp. Tekniskt basår? Och vad ger dessa kurser för behörighet? Räknas de även in i meritvärdet till universitet / högskola?

    • Milla : Undrar du kring basår på högskola-universiet, på en folkhögskola eller på komvux?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kurser inom ämnet Biologi är det stora skillnaden mellan de tekniska (där biologi brukar saknas) och de naturvetenskapliga basåren, där biologi (ofta både biologi1 och 2) brukar ingå.
    "Basåren" finns inom olika skolformer. Komvux-kurserna kan sätta ihop till "basår" (det är enklare att göra antagning till hela basåret, än att sköta antagning till varje enskild kurs + det blir inga schemat-krockar för studerande som läser ett basår). i komvux-basåren brukar matematik 3 och 4, kemi1 och 2, fysik 1 och 2 samt biologi 1 och 2 ingå men man kan också ta och titta noga själv på vilka kurser som ingår - det borde inte heller vara omöjligt att välja bort någon eller några kurser men då lär man läsa på deltid (tänker här på studiemedel). Betygen som man får på komvux i de kurser som krävs för särskild behörighet kommer räknas in i ditt snittbetyg.
    ****
    Basåren brukar även finnas inom folkhögskolorna och på högskolor-universitet. De betygen/omdömen kommer inte påverka ditt meritvärde som du har på dina gymnasiala betyg eller dina komvux-betyg. Innehåll i basåren kan variera något. Till universitetsbasåren kan matte 3 krävas som särskild behörighet och i så fall läser man inte matte 3 utan endast matte 4 inom basåret. Kemi, fysik eller biologi brukar ej kravas inför basåret, och man läser inom basåret (oftast) kemi1 och 2, fysik 1a och 2 och på de Naturvetenskapliga basåren även biologi 1 och 2.
    Läs gärna information på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Studie- och yrkesvägledare