Kimia
    Om man vill läsa de på komvux,och jag går på VO.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    på komvux kan man läsa enskilda kurser eller kurspaket.
    För en enskild kurs är behörighet - godkänt betyg i "underliggande kurs", t.ex. om man vill läsa Samhällskunskap 2, måste man vara godkänt i Samhällskunskap 1 innan man kan antas till att läsa Samhällskunskap 2.
    För kurspaket, som är på gymnasienivå, måste man ha Grundskolekompetens, dvs minst betyg E i grundskolekurser - Svenska (eller Svenska som andra språk), Engelska & Matematik.

    För att kunna antas till komvux, måste man ha gått tre år på gymnasiet först alternativt, om man är "gammal nog", då finns det inte det kravet - angående gymnasiestudier, utan från 1 juli det kalenderår då man fyller 20 år, tillhör man Vuxenutbildningen /eller KomVux/.
    Det är i den kommunen där man är folkbokförd som man söker till komvux. Ansökan man man göra under våren det året som man fyller 20 år eller när man går sista termin på gymnasiet.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare