Anonym
    Hej,

    Min studievägledare på Komvux berättade för mig förra året att man kan läsa Biolog 1, Kemi 1 och Fysik 1a istället för Naturkunskap 1. Jag ville bli klar med mina studier på Komvux så fort som möjligt för att kunna anmäla mig till universitet och av denna anledning skrev jag prövningar i Fysik 2, Kemi 2 och Biolog 2 och klarade dem. Alltså har jag inget betyg i varken Kemi 1 eller Biologi 1, utan bara Fysik 1a Frågan är: Behöver jag läsa Naturkunskap 1 eller inte?

    Med vänliga hälsningar

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Du måste följa den planeringen som ni gjorde med syv på komvux. Svar på din fråga blir det upp till rektor på komvux att ta ställning till.

    Vad jag tror, så kan inte en kurs i naturkunskap 1 ingå i samma examensbevis som fysik2, kemi2 och biologi2 och du måste antingen ta in kurser i fysik1a, kemi 1 och biologi1 in i ditt examensbevis Eller ha de betygen i fysik2, kemi2 och biologi2 utanför examensbeviset och för att uppfylla kraven för examensbevis - göra prövning i nk1b, men prata gärna med syv på komvux först, innan du anmäler dig till fler naturvet kurser eller till prövningar.

    Daniel SYV

    Hej!

    Skolverkets upplysningstjänst svarar så här:

    "Tack för din fråga om gymnasieexamen från ett högskoleförberedande program på komvux.

    Ja, det får man göra. Det krävs minst ett betyg inom naturkunskap eller minst ett betyg på en kurs i fysik, en i kemi och en i biologi. Detta innebär att det inte spelar någon roll vilken naturkunskapskurs eller vilka kurser inom fysik, kemi och biologi som tas med i gymnasieexamen.

    Källa:

    Högskoleförberedande examen från komvux: skolverket.se

    Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss på Skolverkets upplysningstjänst på 08-527 332 00.

    Med vänlig hälsning"

    • : Tack så mycket för svaret Daniel! Jag uppskattar verkligen det.
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!