student
    Hej!
    Jag har tänkt och söka engelska 7 på komvux för att få meritpoäng, jag har tidigare inte läst något moderna språk på gymnasiet, har läst matte 2 men vill inte läsa mer matte då jag inte är bra på det.
    Vad mer än engelska 7 kan jag söka för att höja min meritvärde?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    för info om meritpoäng för de som har eller läser mot examensbevis - var god se gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng
    Om den utbildning på högskolenivå som du vill komma in på inte - för särskild behörighet - kräver matematik 2, får du + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matte 2.
    Moderna språk 3 och 4 ger sammanlagt 1,5 meritpoäng.
    Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng.
    *****
    För övrigt, så kan man höja meritvärde genom att höja de betygen som kommer räknas in; alltså t.ex de betygen som du har i ditt examensbevis. Alla gymnasiala kurser förutom gymnasiearbete, har betygsskala F - A.
    Om du i ditt examensbevis har t.ex matematik 2b, kan du efter gymnasiet skaffa högre betyg i matematik 2a och det betyget kommer räknas in i stället för betyget i matte 2b.