Anna

    Hej! Jag tid studenten under sommaren 2019 och nu när jag har arbetat ett litet tag så känner jag att jag vill börja studera igen. Men grejen är att då jag gick på gymnasiet så fick jag f i matte 2b vilket ledde till att jag inte ens gick matte 3b. Jag läste då ekonomiprogrammet på gymnasiet och är inte helt behörighet eftersom jag ej fick godkänt i matte 2b. Men jag tänkte ifall det finns några fristående kurser som jag kan läsa även om jag inte har godkänt i matte 2b. Ska plugga upp de betyget på komvux senare, men tänkte även kolla vilka kurser jag kan läsa på högskolenivå. För i nuläget är jag ännu osäker på ifall jag ska flytta tillbaka till Luleå där jag kommer ifrån eller fortsätta här i stockholm. Finns det kurser här i stockholm stannar jag kvar men skulle även vilja se vilka alternativ som finns på LTU.

    • Anna : Har du fått Examensbevis eller Studiebevis när du gick ut gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    du uppger inte i din fråga om du fick Examensbevis eller studiebevis.
    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier i Sverige.
    Om du fick examensbevis från Ekonomiprogrammet, som är ett högskoleförberedande gymnasieprogram, då har du Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Om jag förstår dig rätt vill du söka till högskola-universitet till hösten 2020; ansökningsperiod blir 16 mars - 15 april 2020 och det är till 16 mars som utbildningsutbud fastställs helt, ännu kan man inte se alla utbildningar som kommer starta HT-20 på de svenska lärosätena. Men du kan redan nu kika på listan (som ännu kanske inte är komplett) på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=HT20/kurser/undervisningsspråk:svenska och engelska (utan krav på tidigare högskola).
    Det finns tusentals kurser och du uppger inte inom vilket kunskapsområde du vill läsa - så du får själv titta på vad som kommer att gå att söka; om du är behörig och gör ansökan inom anmälningsperiod, kommer du delta i Konkurrensen om utbildningsplats; om du sedan blir Antagen eller inte kommer bero på hur högt meritvärde (jämförelsetal + meritpoängen) du har och om du då lyckas "slå" dina konkurrenter i kampen om utbildningsplats.
    ***
    Jag vill också påminna om att det finns utbildningar inom andra skolformer, än högskola-universitet, t.ex inom yrkeshögskola. Ansökningsperioder till yh-utbildningar varierar, därför att varje yh bestämmer själv när de förlägger ansökningsperioden, därför ska man noga titta på info om de yh som man blir intresserad av; hela utbudet finns på www.yhguiden.se
    Exempel på några yh:
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/digitalstrateg
    utbildning/teknikhogskolan/processoperator-livsmedel-teknikhogskolan-stockholm
    frans-schartaus-handelsinstitut/teater-event-scentekniker-frans-stockholm
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/lararassistent-nackademin-stockholm
    hermods-yrkeshogskola/internationell-affarslogistiker-green-management-hermods-stockholm
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/facility-manager-sthlm