edgarbalthazar

    Hej! Jag pluggar på komvux och ska söka fyra kurser till hösten. Jag läser det programmet som heter samhällskunskap humaniora, och har fått ett papper där det står vilka kurser jag kan välja. I höst vill jag helst läsa matte 2b, naturkunskap 2, geografi 1, och moderna språk. Fungerar dessa fyra kurser med det programmet jag läser? En gång sa en syv till mig att man inte får examen om man läst vissa kurser/inte läst vissa kurser, även om man har tillräckligt med poäng. Matchar dessa fyra kurser med samhäll-humaniora-programmet, eller måste jag välja några andra? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag ser ingen anledning på varför de kurser som du nämner i din fråga skulle ej kunna ingå i komvuxexamen från Samhälle-Humaniora. Så, mitt svar är att jag tycker du kan söka de kurserna. Bra att söka till fler kurser än endast det antal som du vill läsa - detta med tanke på att i fall du inte kommer in på alla kurser, och läser i så fall på deltid vilket gör att du blir klar med examen senare + att du kommer ha rätt till studiemedel på deltid, ej på heltid (det blir alltså mindre pengar som CSN betalar ut till dig; detta i fall du söker studiemedel).
    Du skriver att du fick en lista på kurser som du får välja från. Finns de kurserna du vill läsa på listan som du fick? Lägg ännu några till kurser som lägre prioriterade alternativ i din ansökan till komvux, är mitt råd. Gör annars planering mot examen tillsammans med SYV på komvux. Lycka till med dina studier!

    Studie- och yrkesvägledare