Hanna
    Hej!
    Jag går första året på gymnasiet på det Naturvetenskapliga programmet och jag har jättesvårt att bestämma mig för vilken inriktning jag ska välja.
    Jag funderar på att välja natur-sam så jag inte behöver läsa fysik 2, men jag vill gärna läsa matematik 4. Min studievägledare sa att det kan gå att lägga till matematik 4 (som jag gärna vill läsa) som individuellt val dock inte helt säkert. Men jag vill också läsa Engelska 7 i trean sen. Går det att ha flera individuella val?
    Kan jag välja tyska 4 (till tvåan), matematik 4 (till tvåan) och sen engelska 7 till trean?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Hanna!

    Vad som är tillåtet (generellt sett) att läsa på NA, kan du se härhttp://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf

    Om du väljer inriktning "sam" som är mindre än inriktning "natur", väljer du en extra 100 poäng inom Programfördjupningen. Om du läser NA-sam, väljer du, alltså 300 poäng Programfördjupningar (från listan på länken ovan) + 200 poäng inom Individuellt val (som alla elever på alla program väljer). Det är 500 poäng valbara kurser du du har att disponera med.

    De tre kurser du önskar läsa utgör sammanlagt bara 300 poäng och alla de får läsas som programfördjupande på NA. Då kan du, utöver dem, även läsa 200 poäng (individ.val) - andra kurser, "vilka som helst".

    Nästa fråga är vad just din skola kan erbjuda i praktiken. Det är en fråga om behöriga lärare finns och om schemat går att "gå ihop" för dig. Och den frågan kan bara SYV eller Rektor på din skola svara på.

    De praktiska hindren som kan uppstå är om t.ex. lektioner i Tyska 4, Matte 4 och Engelska 7 går samtidigt och du kan inte delta i flera olika lektioner samtidigt. Andra problem som kan uppstå är att så många elever vill läsa Engelska 7 att de alla inte får plats i klassrummet och dela dem i två undervisningsgrupper, kanske inte går pga ekonomiska förutsättningar eller lärarens schemat.
    Jag säger inte att det blir så för dig. Jag säger att det tyvärr KAN bli så här eller ngt. annat praktiskt hinder kan uppstå.

    Nu vet du vad som är tillåtet på NA och du är mycket klar över vad du vill. Det enda du kan göra är att påtala dina önskemål för SYV på din skola & hoppas på det bästa!

    Önskar dig stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare