Emma
    Hej!
    Jag tog studenten i våras från det estetiska programmet men har nu bestämt att jag vill läsa vidare inom naturkunskap. Jag måste då komma in på ett naturvetenskapligt basår och för att komma in på det håller jag just nu på att läsa upp matematik2b och matematik3b för att kunna söka. jag hade dock behövt höja mina betyg en aning för att ha chans att komma in men jag undrar vilka kurser jag kan läsa på komvux för att de ska göra skillnad till min sökning? Kan man läsa vilka kurser som helst eller är det speciella kurser för att söka till just ett naturvetenskapligt basår?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,
    det viktigaste är att bli Behörig, dvs att du får godkända betyg i matte-kurserna... Att konkurrera om studieplats kan du även med resultatet av Högskoleprovet. Gör högskoleprovet - är mitt råd; och om du redan har gjort HP, gör det ännu en gång!
    ***
    Ang. höja betyg
    Har du några Meritpoäng idag? Det är Engelska 7 och Moderna språk 3 och 4 som skulle ge dig meritpoäng och/eller Matematik 4, 5 och matte specialisering. Om du idag ännu inte har max i merit, vinner du mest på att försöka få betyg i de kurser som ger meritpoäng.
    Om du ex. har max i merit (ex. om du har godkända betyg i eng7 och moderna språk 3 och 4) - då spelar de ingen roll i vilka kurser du höjer betygen (all höjning av vilka som helst betyg som ingår i ditt exambevis är bra!) - mer höjning och i större kurser är bättre! Dvs om du höjer från C till B betyg i en 50 poängskurs ger det endast "hälften" mot att du skulle höja lika mycket men i en 100 poängs-kurs.
    Om du höjer "ett steg" i en 100p-kurs eller 2 steg i en 50 p.kurs - ger det exakt samma höjning.
    Men komvux brukar inte ta in om man redan har godkända betyg. Komvux anser att de inte har råd till "omläsning"; dock har du rätt att söka, men riskerar att få PLATSBRIST som svar från komvux. Då kan du söka till nästa antagningsomgång på komvux men kan få PLATSBRIST igen - och hur många ggr som helst... tyvärr.
    Prövningar
    Alla har rätt att anmäla sig till prövningar, om de har råd (500kr per prövning) och om de hittar var de kan anmäla sig.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen och Lycka till!
    L.

    Liselotte