Anja

    Hej! Jag vill läsa juristprogrammet i höst men om jag inte kommer in så vill jag istället läsa någon kurs (åtminstone 1 termin, kanske 2). Då jag inte enbart vill läsa kurser för skojj skull utan även vill att de ska ha betydelse undrar jag; Vilka kurser ses som meriterande för en jurist/advokat, och som ej ingår i Juristprogrammet? Jag har redan tittat på och sökt Kriminolgi I och II (30 hp tillsammans) , samt Statsvetenskap A (30hp), men vill söka någon annan också (ifall jag inte skulle bli antagen) (plus att jag kanske kommer ska läsa någon kurs nästa vår också, så behöver fler kurser senare att kunna söka). Hade tänkt exempelvis psykologi, ("Socialpsykologi")? Hoppas ni kan hjälpa mig med detta, mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anneli!

    Det är höga antagningspoäng till Juristprogrammet och det går inte att sätta ihop Juristexamen av fristående kurser.

    Jag undrar om du har 2,5 i Meritpoäng redan? Om inte, så kan det vara fördelaktigt för dig att läsa gymnasiala kurser som ger Meritpoäng. Om vilka kurser som ger Meritpoäng kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Om du redan har 2,5 i Merit eller om du i vilket fall inte vill läsa eller göra Prövningar (info om Prövningar finns på http://www.fragasyv.se/info/provning ) i gymnasiala kurser, ber jag dig bortse från info i stycket ovan.

    Du frågar om vilka kurser som ses som "meriterande" för jurist/advokat? Och jag undrar då ses av vem? Av en blivande arbetsgivare? eller av antagning.se när du söker till juristprogrammet på högskolan?
    Antagning.se ser enbart till ditt Meritvärde (Jämförelsetal + Meritpoäng) och du kan även söka i HP (högskoleprovs-urvalsgruppen). Det kan vara en mycket bra "investering" att träna på HP och göra det ännu en gång (för man får oftast bättre resultat upp till fjärde eller femte gången man gör HP).

    En blivande arbetsgivare kan ha väldigt olika önskemål: språkkunskaper kan bli avgörande t.ex. - om man kan ett visst språk; tidigare arbetslivserfarenhet också: att man har haft arbete i en viss bransch. Att just vissa specifika högskolekurser, som inte ingår i Juristprogrammet, skulle efterfrågas av många arbetsgivare, känner vi inte till.

    Du kan ta kontakt med Studievägledare på olika Juristutbildningar runt om i landet och höra med dem: i fall de känner till vilka kurser som efterfrågas av arbetsgivare. Ett annat råd är att du ser på www.ams.se bland platsannonserna, när arbetsgivare söker jurister: det nämns ofta i annonser vad som anses vara meriterande (men det kan vara meriterande just på den specifika arbetsplatsen och just nu). Vad som kommer att vara meriterande just på den arbetsplatsen som du kommer att söka till om några år - är omöjligt att svara på, tyvärr.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar kommer till användning! Du är välkommen att höra av dig igen.
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare