Sara

    Hej! Jag undrar om betyget för utökade kurser som ger meritpoäng t.ex. eng 7 räknas med i betygssnittet? Och om de nu skulle räknas med så är det betyg för mer än 2500 poäng som ska räknas in? Jag undrar även vilka ämnen som kan vara utökade om man läser naturvetenskapsprogrammet inriktning natur, kan t.ex religion och politik och hållbar utveckling vara utökade? Tacksam för svar!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    För dig som läser mot Examensbevis kommer betyg i eng 7 räknas in pga den ger meritpoäng Även om eng 7 är en U-kurs.
    Obligatoriska kurser som t.ex Religionskunskap 1, kan inte vara U-kurser.  Vilka U-kurser eleven ska läsa måste på förhand, innan kursen börjar, skrivas in i studieplan och bör ej ändras i efterhand.

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    jag håller med Milla SYV; jag tycker du fick rätt svar.
    Du får också kika på programplan/programstruktur för NA - alla kurser som är inom Gymnasie- och programgemensamma ämnen + alla kurser inom En av inritkningar är obligatoriska; sedan ska du också ha tillräckligt antal poäng inom Programfördjupning + 200p kurser inom Individ.val + godkänt betyg i GA, gymnasiearbete ... det ger sammanlagt 2500p. obligatoriska poäng.

    Om din gymnasieskola följer Skolverkets anvisningar, kommer inte förändringar i din studieplan kunna göras retroaktivt, utan du får examensbevis utfärdat enligt hur din studieplan såg ut, på förhand - alltså vad som var inskrivet i planen innan du påbörjade läsa varje kurs.

    Hänvisningar/lästips:
    gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA