Ida

    Hej! Jag har planerat att läsa fristående kurser för att bli civilekonom, delvis för att jag vill kunna studera en del av utbildningen på distans och en del på universitet. Vilka kurser mer exakt behöver jag läsa för att bli civilekonom? Samt hur många HP är helt frivilliga kurser? Finns det någon begränsning på i vilken ordning jag behöver läsa kurserna?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!
    Civilekonom blir man med yrkesexamen från civilekonomprogrammet som är ett 4-årigt program på de svenska lärosätena. Eftersom det är en Yrkesexamen, så går det inte att få samma utbildning genom fristående kurser. Alla kurser som du i så fall skulle behöva finns inte (ges inte) som fristående, utan endast inom civilekonomprogrammet. Det är i alla fall den information som jag, som är en allmän studievägledare, ej expert på just civilekonom-frågorna, har. Fråga gärna studievägledare på de institutioner där civilekonomprogrammet ges. Om du där får ett annat svar än det jag ger dig nu, hör gärna av dig i så fall. Reglerna kan förändras över tid. Men jag är ganska saker på att du får där samma svar som jag ger dig nu.