Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nabila!
    Att läsa fler kurser än på nivå1 inom de ämnena som du nämner i din fråga, är på de yrkesprogrammen frivilligt.
    Se gärna Programplan för HV här.
    Om du vill kan du säga på skolan om att du vill läsa kurser för grundläggande behörighet till högskola och då får du läsa dem. Det är svenska 2,3 och engelska 6.
    Du behöver alltså inte läsa mer svenska, engelska, matematik eller idrott än de kurserna som du nämner i din fråga och som du läser nu.
    Exakt vilka kurser du kommer läsa nästa år måste du få svar om - från din skola. Upplägg av studierna kan variera från en gymnasieskola till en annan. Det som är centralt-bestämt (för att kunna få ut examensbevis i slutet av år3) är att eleven måste under sina 3 gymnasieår få betygen i alla de kurser som står under Gymnasiegemensamma ämnen + under Programgemensamma ämnen + tillräckligt antal poäng Programfördjupning (på inriktningen Florist är det 700 poäng) + 200 poäng Individuellt val + få godkänt betyg i gymnasiearbete. Totalt måste man ha 2250 godkända poäng (som minst) + man kan ta in 250 poäng F in i sitt examensbevis men inte i vilka kurser som helst.
    OBS! kurserna (i alla fall någon eller några av dem) som du nämner i din fråga kan på din skola vara förlagda under längre tid än ett läsår. Det är ovanligt men förekommer, t.ex kan lektionerna i Idrott-och-hälsa1 "glesas ut" så att kursen läses i låg takt under år 1 och2 (eller 2 och 3) på gymnasiet. Sådana detaljer bestämmer varje skola själv. Därför måste du fråga SYV på din skola. Även lärare som undervisar i kurserna måste kunna svara när kursen är planerad att ta slut och betygen kommer att sättas.