Sheila
    Hej! Det är så att jag ska läsa ett naturvetenskapligt basår till hösten för att jag gick samhälle/media linjen på gymnasiet och därför inte läst de kurser som behövs för att kunna studera vidare till tandläkare. Men som extra val i tvåan valde jag att läsa naturkunskap 2 så min första fråga är om det är en av kurserna biologi 1 eller 2 som behövs för tandläkarlinjen eller var det bara ett extra ämne som inte har något med de kurserna att göra som jag alltså behöver läsa på det naturvetenskapliga året?

    Min andra fråga är: Måste jag läsa matte 3b på komvux innan jag börjar basåret då det står att naturbasåren ska innehålla matte 3c, jag förstår alltså inte om jag kan läsa matte 3c på högskolan trots att jag inte läst matte 3b på gymnasiet?

    Min tredje och sista fråga är om ni skulle kunna skriva exakt vilka kurser som behövs för att komma in på tandläkarlinjen då jag har för mig att det är kemi 1, kemi 2, fysik 1, fysik 2, biologi 1, biologi 2, matte 3b eller 3c och matte 4? Är det verkligen alla dessa kurser eller enbart några av dem och isåfall vilka?

    Tack på förhand, med hopp om noggrant svar, med mycket vänliga hälsningar Sheila

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Behörighet till Tandläkarprogrammet på högskolan/universitetet är Kemi2, Fysik2, Biologi2 och Matematik4. Du behöver, alltså betyg i exakt de kurserna.

    Naturkunskap 2 innehåller delar av Kemi1, Fysik 1 och Biologi 1. Att du läste eller inte läste Naturkunskap2 spelar ingen roll för särskild behörighet till Tandläkarutbildningen.

    Du kan skaffa dig betyg i kurserna genom studier på Komvux, genom Prövningar eller genom studier på ett naturvetenskapligt basår.

    Om det i det naturvetenskapliga basåret ingår Matematik 3c, är du behörig till Nat.basåret med godkänt betyg i matematik 2a, 2b eller 2c - en av de kurserna, alltså, en valbar kurs i matemaitk 2. På samhällsvet.programmet läsete du matte 2b och om du har godkänt betyg i matte 2b, är du behörig att läsa Matte 3c.

    Jag hoppas mitt svar förklarar en del och besvarar dina frågor.

    Lycka till!

    Julia Syv

    • : Hej igen Juli! Tack för ditt svar vad bra men jag förstår inte riktigt, måste jag inte läsa matte matte 3c och kemi 1, biologi 1 och fysik 1 för att kunna läsa fysik 2, kemi , biologi 2 och matte 4 på basåret? Eller är det så att jag inte alls behöver ha läst matte 3b/c, kemi 1, biologi 1 och fysik 1 innan? Med mycket vänliga hälsningar Sheila
    • Liselotte : Det finns olika möjligheter att bli behörig. Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!

    Det finns olika möjligheter att bli behörig på:

    det som Antagning.se (som bedömer om du är behörig och gör antagning) tilltar på är två saker

    1) om du har Grundläggande behörighet till högskolestudier

    och

    2) om du har godkända betyg i Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4.

    Antagning.se är inte intresserade att veta om du har gokända betyg i Fysik 1, Kemi 1, Biologi 1 eller Matematik 3.

    Om du genom självstudier skaffar dig till räckliga kunskaper och gör prövningar i kurserna som du behöver godkända betyg i - då blir du behörig den vägen.

    En annan väg är att läsa på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår. På komvux vill de allt som oftast få någon sort bevis på att du kommer att klara kurserna och det är godkända betyg i "underliggande kurser" eller test/nivåbedömning som komvux gör.

    På naturvetenskapligt basår kan studier bara upplagda på olika sätt, men oftast är det, precis som du skriver, att man läser nivå ett först och nivå två sedan - dock kan det också "överlappa varandra" och läsas lite parallelt.

    Eftersom det ej finns någon 100%-garanti på att komma in på naturvetenskapligt basår, råder vi dig söka till komvux samtidigt och även påbörja självstudier för att senare kunna göra prövningar.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte