jullanbullan

    Hej! Jag går sista året på gymnasiet på ett yrkesprogram, men har inte högskolebehörighet. Ska läsa upp högskolebehörighet på komvux för vill utbilda mig till fritidspedagog. Har läst svenska 1, engelska 5 och matte 1a, naturkunskap 1a1 samt samhällskunskap 1a1 på mitt gymnasieprogram. Vilka kurser måste jag läsa på komvux för att bli behörig till att gå fritidspedagog-programmet på högskola?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    För att i Sverige bli en fritidspedagog behöver du ta examen från grundlärarprogrammet med inriktning fritidshem inom universitet/högskola. Vilka kurser som du kommer behöva för särskild behörighet kan variera mellan olika lärosäten. Det är dock vanligt att följande kurser ingår i särskild behörighet: Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Du behöver i så fall få godkända betyg även i Naturkunskap 1a2 och Samhällskunskap 1a2.
    Du får gärna hitta beskrivning av den eller de utbildningen(utbildningar) som du vill komma in på och se vad som står om särskild behörighet. Jag kan inte utesluta att någon mer kurs skulle kunna krävas på något lärosäte, men, som sagt Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2 och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 är de vanliga kraven som gäller på de flesta lärosäten.

    Studie- och yrkesvägledare