Hanna
    Vilka kurser behöver man läsa och vara godkänd i, om man vill läsa till högstadielärare (ämneslärare) i historia, samhälls och idrott på högskola/universitet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    särskild behörighet till lärarprogrammen kan ändras, men som det är idag, krävs det för att kunna komma på program som inkluderar bli lärare i Samhällskunskap, även godkänt betyg i Samhällskunskap 2 och den kursen läses som obligatorisk endast på inriktningen Samhällkunskap på Samhällsvetenskapsprogrammet. För övrigt, så ingår alla de andra kurserna som även skulle ge behörighet till ett program där undervisning i de ämnena du nämner i din fråga (för lärare) ingår.
    Därför rekommenderar jag på gymnasiet Samhällsvet.pr, inriktning Samhällsvetenskap.
    På alla andra gymnasiala utbildningar är det inte säkert att man kan bli behörig - därför att man ex. kanske inte kan läsa Samhällsk.2 och då måste man komplettera efter gymnasiet.

    Länktips: gymnasieguiden.se/program/SA/samhaellsvetenskap >>
    ***
    Att komplettera efter gymnasiet är inte ovanligt - många gör det; det är inte farligt och helt möjligt.
    Vänliga hälsningar
    Julia syv