Lovisa
    Hej.

    Jag tillhör ”GY11-kullen” och läser Samhällsvetenskap inriktning beteendevetenskap.

    Nu har jag kommit underfund med att jag vill läsa Civilingenjör > industriell ekonomi på universitetet. För att läsa detta måste man ha grundläggandebehörighet samt Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4 – vilket jag inte har eftersom jag läser samhälle.

    Till min fråga: Vilka kurser måste jag VÄLJA TILL för att ha behörighet till civilingenjör > industriell ekonomi?

    Räcker följande: Matte 3b, Matte 4, Fysik 1, Fysik 2 samt Kemi 1, eller måste jag läsa till fler kurser?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom du gått Sam så har du läst Matte 2b - det gör dig behörig att söka ett Tekniskt basår på högskolan. På ett Tekniskt basår kompletterar du det som högskolan anser att du behöver för att kunna söka olika ingenjörsutbildningar på en teknisk högskola. Bra service eller hur!

    Här kan du läsa mer om det tekniska basåret på KTH i Stockholm http://www.kth.se/utbildning/program/teknisk-basutbildning - det finns dock på många andra tekniska högskolor i Sverige. /Lena, Syv