Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa,
    meritpoängen för man för engelska 7, moderna språk 3 och 4 och för "högre" mattekurser. Svenska högskoleutbildningar i ekonomi kräver, för särskild behörighet, godkänt betyg i matematik 3 (3b eller 3c), därför är "högre" mattekurser i detta fallet - från matematik4. Men max antal meritpoäng för matematik är 1,5; för moderna språk - också 1,5. För eng7 får man 1.0 meritpoäng. Men max antal meritpoäng, totalt, är 2,5. Läs gärna om meritpoängen på gymnasieguiden.se/merit

    • Studentens : Okej. Hur gör jag med mina vanliga kurser, räknar jag med alla kurser jag läst? Eller räknar jag bara med dom kurser som programmet efterfrågar?
    • Anna : du kommer konkurrera med ditt Meritvärde. Meritvärde är summan av Jämförelsetalet + Meritpoängen (om man har några meritpoäng). Har man inga meritpoäng blir Jämförelsetalet = Meritvärde. Jämförelsetalet = snittbetyget. Då är frågan vilka betyg som Antagning.se kommer räkna in i jämförelsetalet/snittbetyget. Alla kurser från ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux, förutom gymnasie- eller komvuxarbete, kommer räknas in. OBS! om du läste utökat program med U-kurser i ditt examensbevis då gäller särskild regler kring vilka U-kurser som räknas in. Har du U-kurser, återkom och uppge vilka kurser som i ditt examensbevis är markerade med "U".
    • Anna : Du behöver inte räkna fram ditt meritvärde. Det kommer antagning.se att göra efter det att de bedömer att du är behörig sökande. Vad du eller ngn annan räknar fram kommer inte spela roll om antagning.se får fram en annan siffra. Se bara till att antagning.se har tillgång till alla dina gymnasiala betyg.
    • Studentens : Okej tack för svar. Mina utökade kurser är följande spanska 4, psykolgi 2, idrott och hälsa specialisering 1&2, . Då antar jag att jag räknar endast med spanska 4 som meritpoäng och de övriga kurserna räknas ej med? Jag ska räkna ut mina poäng för att se mina chanser för att komma in på ett visst program
    • Studentens : Jag har även läst spanska 3 ger det också meritpoäng?
    • Anna : Moderna språk 3 ger 0.5 meritpoäng och mod.språk 4 ger 1.0 meritpoäng. Betyget i spanska4 kommer också räknas in i ditt jämförelsetal.
    • Studentens : Okej tack så jättemycket för hjälpen!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer