zakaria

    Hej! Det är så att jag håller på att plugga en del kurser för att ta min gymnasie examen (via komvux) Jag har gått alla obligatoriska kurser som behövs, svenska matte och engelska. Och jag har också gått dom program inriktade kurserna som jag behövt gå (ska ta examen mot handels programmet) För om jag förstått det rätt så måste man ha några kurser som är inriktat mot ett program för att få ut sin examen. Så nu är jag fritt fram till att välja kurser lite valfritt men det jag undrar är ifall alla kurser som finns på komvux att söka tillåts vara med på en examen? Och vilken gymnasiearbete kurs behöver jag gå för att inrikta mig mot handels programmet? (den kursen har jag inte gått än)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vi rekommenderar att du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Detaljerna i exakt hur ditt examensbevis från komvux kommer se ut blir det upp till rektorn på komvux. De "ramar" som finns är 2400 betygsatta poäng, av dem max 150 p. med F-betyget.
    Kursen idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux. GA, gymnasiearbete med E måste ingå. Temat för GA måste passa in i den inriktning på utbildningen som du har. Det är handledare för GA som utses av komvux i din kommun som du får temat godkänt av. Bra att välja temat för GA utifrån ditt intrese: vad är det du vill undersöka och veta mer om?
    Vänligen
    ANNA

    Vad gäller temat för GA (gymnasiearbete) inom handel:

    kika gärna på http://handelsradet.se/forskning-och-utveckling/forskningsprojekt/e-handel-it-och-handelns-digitalisering - du kanske vill göra Gymnasiearbete om "digitalisering inom handel";

    ett annat intressant och alltid aktuell område är ARBETSMILJÖ;

    alltid kan man skriv om MARKNADSFÖRING på olika sätt - hur detta har förändrats genom tiderna och vad som tros kommer att hända i framtiden.

    Det blir roligare att göra GA om du hittar någon handelsidkare som du kan testa och implementera dina ideér på - någon butik nära dig där du kan undersöka hur de gör idag och föreslår hur de bör göra i stället - och sedan jämför resultat, om det blir bättre, t.ex om omsättningen ökar och om inte - kanske det går att hitta svar på varför det inte ökade... även ett negativt resultat är Resultat, kan man säga!

    Tänk också på att GA inte nödvändigtvis behöver bli en "skrivelse" utan det kan bli en Event, ex. fotoutställning eller marknadsförings-kampanj, eller en "broschyr" /reklamblad som du skapar utifrån några nya idéer om hur det bör marknadsföras...!

    Du kan också kika på de olika yrken inom handeln - och kanske kommer du på några idéer utifrån de beskrivningar!
    https://www.framtid.se/yrke/butikskommunikator

    https://www.framtid.se/yrke/butikschef

    https://www.framtid.se/yrke/centrumledare

    https://www.framtid.se/yrke/gardsbutiksforetagare

    Men glöm inte att du bör, på förhand, få godkänt på temat för GA från din GA-handledare. Du får gärna komma med förslag på temat och frågeställningen/frågeställningar, men det är handledaren som godkänner både temat och frågeställningar och senare också självaste GA. Utan godkänt betyg i GA kan man inte ta ut examensbevis (det vet du kanske redan, men tänkte att påminna om det för att det är väldigt viktigt).

    Hälsningar
    ANNA