Saga
    Hejsan!
    Jag skulle vilja ställa ett par frågor angående ansökningar till universitet och högskola.
    Jag har sökt in till tandhygienistutbildningen i Jönköping så mina frågor baserar kring det valet.

    1. På tandhygienistutbildningen så är kraven:
    Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.
    Jag har läst engelska 7. Ger den då 0,5 eller 1,0 meritpoäng?

    2. Jag har gjort prövningar i fyra ämnen på Komvux som jag redan har betyg i men ville höja.
    Kommer man bara att räkna det nya högre betyget eller påverkas mitt meritvärde av de gamla betygen?

    3. Jag har redan en gymnasieexamen men har läst matte 2b och naturkunskap 2 på Komvux för att bli behörig och så har jag läst samhällskunskap 2 för skojs skull.
    Vilka av dessa kurser kommer att räknas med i mitt meritvärde? Ska samhällskunskap 2 som inte ger behörighet räknas med ändå?

    4. Som jag nämnde tidigare så har jag redan en gymnasieexamen men har läst tre kurser på Komvux. Innebär detta att jag har en utökad examen/ kurser? Kommer någon av mina gamla kurser att räknas bort eller blir det så att man räknar med alla från gymnasiet och de från Komvux?

    5. När jag räknar mitt meritvärde, ska jag då räkna som vanligt t.ex. A i 5 100- poängs kurser = 20x500 o.s.v. även om antalet poäng överstiger 2500?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Saga!
    Grundläggande behörighet krävs ALLTID till ALLA utbildningar på högskola/universitet i Sverige.

    1. Engelska 7 (godkänt betyg) ger 1.0 Meritpoäng.
    2. Om man har flera betyg i SAMMA KURS, är det det högre betyget som gäller.
    3. Matte 2b och Naturkunskap 2 (kurser som krävs för behörighet) kommer att räknas in i ditt Jämförelsetal men ej betyg i kursen som du inte behöver för behörighet och som inte ger Meritpoäng.
    4. Inga av dina kurser från gymnasiet kommer att "räknas bort", utan de är med + de kurser som du läste för behörighet.
    5. Det finns RÄKNEHJÄLP på Antagning.se där du fyller i dina uppgifter och då räknas det ut automatiskt.
    https://www.antagning.se/sv/Nyheter---samlingsplats/Raknehjalp-for-dig-med-svenskt-slutbetyg-eller-gymnasieexamen/
    Vill du räkna för hand så är det så som du tror, du räknar på ett "vanligt sätt".
    Först räknar du ut ditt Jämförelsetal (på det sättet som du beskriver i din fråga) och här tar du in även betyg i de kurser som du läste på Komvux och som krävs för behörighet. Du tar in endast de HÖGRE betygen i de kurserna, i vilka du har flera betyg.
    När du får fram ditt Jämförelsetal, "plussar du på" antal Meritpoäng. Max antal Meritpoäng är 2.5.
    Jämförelsetag + Meritpoäng = Meritvärde

    Med vänlig hälsning
    Mikael