Sayed
    Jag vet att U-kurser i examensbevis, räknas in tillsammans med de övriga kurser som inte är U-kurser i 2 fall: om en U-kurs krävs för särskild behörighet ELLER om en U-kurs ger meritpoäng; och det finns ingen begränsning med u-kurser. Nu undrar jag vilka kurs som inte kan räknas som u-kurs, jag vet bara Grundläggande behörighet kan inte räknas som u-kurs, men kan man räkna Programgemensamma karaktärsämnen som Biologi 1, Fysik 1a, Kemi 1, Moderna språk som u-kurs, eller kan man räkna Inriktningskurser så som Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 som U-kurs?!

    Vilka kurser kan räknas som u-kurser?

    Jag inte med riktigt heller om jag har bra betyg i de utökat kurser kommer de höja mig i snitt alltså kommer snitt räknas från mer än 2300 poäng eller oavsett man har u-kurser räknas snitt från 2300 på komvux.

    Jag vet att jag hade frågat tidigare nästan samma sak, men jag inte med riktigt med hur den u-kurs kan påverkas min snitt?
    som ni sagt med u-kurs kan man bli av med de lägre betyg i sitt examensbevis. I mitt fall var matematik 5 (Men om jag sätter matematik 5 som u-kurs, visst den kan räknas som u-kurs, för att den ger poängtering, och med dess poängtering kommer min meritpoäng blir 2,5, och som ni sa den u-kursen (matematik 5) räknas tillsammans i snitt med 2300 poäng utan gymnasiet arbete som jag har i examensbevis, så hur kan jag blir av med det lägre betyg som jag har i denna kurs för att den kommer ändå räknas med?!

    Hur påverkar u-kurs min snitt poäng?
    • : Det är Olika regler, om man ska få ut Examensbevis från Gymnasiet eller från Komvux.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sayed,
    det är precsi som Gäst skriver i sin kommentar - om du ska få Examensevis från gymnasiet eller från Komvux.
    På gymnasiet är det mycket strikt vilka kurser som är obligatoriska och Programgemensamma kurser och alla kurser inom En av inriktningar måste ingå i examensbeivs som "vanliga" kurser, dvs ej-U-kurser.
    På komvux är det något friare - men tanken är att examensbevis från Komvux ska "så mycket som möjligt påminna om" examensbevis från gymnasiet och oftast har man alla de kurser som är obligatoriska för examensbevis från ungdomsgymnasiet - in i examensbevis från komvux som "vanliga kurser", ej u-kurser. Det är svårt att motivera varför man ska ha en "vanlig kurs" som U-kurs - för det blir så uppenbart att det är endast för att få upp meritvärde; och det är inte meningen att "fixa och trixa" allt man orkar för att få upp meritvärde. Det får bli beslut som rektor på komvux fattar.
    Hälsningar

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare