Kimia
    För mig att läsa på komvux för max antal meritpoäng efter de tre åren på VO?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    hej Kimia,
    de kurser som ger Meritpoäng är:
    Engelska 7
    Moderna språk /Tyska, Franska, Italienska m.fl/ från steg 3
    samt "högre kurser" i Matematik.

    Det är BARA de kurser /se ovan/ som kan ge Meritpoäng.
    Kombinationer som ger max antal Meritpoäng är
    1) Engelska 7 + Moderna språk, steg 3 och 4
    2) Engelska 7 + kurser i Matematik /minst två/ som är "högre" än den kurser som krävs för behörighet till just den högskoleutbildning som du kommer att söka (t.ex. om du behöver Matte 3 för behörighet, då är det kurserna Matte 4 och 5 du bör läsa för Meritpoäng);
    3) Moderna språk + högre kurser i Matematik.

    Vänligen
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare