Anonym

    Hej! Jag går ekonomi juridik programmet på gymnasiet och undrar vilka kurser jag bör lägga till i individuella val för att få maximalt meritpoäng, 2.5? Jag vet om att meritpoängens "värde" skiljer sig beroende på den universitetsutbildning man söker till. Hur blir det i juristprogrammets fall? Här nedan står utbildningens "förkunskapskrav". Vilka kurser bör jag då lägga till för att få 2,5 i meritpoäng? "Grundläggande behörighet + Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 1/A1)" Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    eftersom juristprogrammet inte kräver matte för särskild behörighet, får du + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matte 2 och du läser den kursen som obligatorisk på ditt program, se till att få godkänt betyg i den!
    Då återstår för dig att kunna få ännu 2.0 meritpoäng:
    Engelska 7 ger + 1.0
    och Moderna språk 4 också ger +1.0 meritp.
    Annars så kan du läsa matte 3 och 4 och få 1.0 för de två mattekurserna, sammanlagt.
    Olika kombinationer av kurser kan ge dig max meritpoäng,
    som sagt, matte 2 läser du redan som obligatorisk kurs.
    Om du får godkänt betyg i matte 3, får du + 0.5
    Och godkända betyg i mod.språk 3och4 ger dig sammanlagt + 1,5 - så blir det max, 2.5.

    Du får gärna läsa info på gymnasieGuiden.se/merit

    • Anonym :

      Hej och tack för svaret! Okej, så i min gymnasieutbildning är engelska 7 (1,0), matte 2 (0,5) och moderna språk 3 redan "inräknat", dvs ingår som obligatoriska kurser för min inriktning. Ger moderna språk 3 inte något meritpoäng alls? Eller gäller det att jag lägger till moderna språk 4 som individuellt val för att få 2.5 meritpoäng? Så då blir det alltså: Matte 2b (0.5), Engelska 7 (1.0) och Moderna språk 4 (1.0), tillsammans 2.5? Tänker jag rätt?

      Om vi säger att jag lägger till moderna språk 4 eller matte 3 som individuellt val, krävs det då att jag "bara" blir godkänd i kursen för att få meritpoängen eller kommer de betygen att påverka mitt genomsnittsbetyg som jag sedan söker med till universitetet? Alltså om det spelar roll om jag får B eller D i matte 3 kursen exempelvis och jag vill ha så högt genomsnittsbetyg som möjligt?

    • Julia : Moderna språk 3 ger + 0.5 meritpoäng när du söker till de utbildningar på högskola som inte kräver mod.språk 3. De utbildningar som kräver mod.språk 3 är utbildningar till Språklärare och några av de Internationella program. Majoritet av högskoleutb.i Sverige kräver inte mod.språk 3 och i så fall ger godkänt betyg i den kursen + 0.5 meritp.
    • Julia : Om du ändrar dig och vill söka utbilnding på psykolog- eller på socionomprogrammet, t.ex , där matte 2 krävs för särskild behörighet, kommer du inte få meritpoäng för matte 2. Jag förstår av din fråga att du inte vill läsa mer matte än nödvändigt, så matte 3 kommer inte bli aktuellt för dig att läsa. Läs i så fall eng7 och moderna språk 3och4. Om det är inom individ.val eller programfördjupning eller U-kurser, utökade, utanför ditt program - kommer inte spela roll, meritp.räknas ändå på samma sätt!
    • Anonym :

      Jaha! Okej men så generellt sätt går det att sammanfatta det ungefär såhär: jag bör lägga till moderna språk 4 då jag redan har matte 2, engelska 7 och moderna språk 3 för att ha så goda chanser som möjligt att komma in på juristprogrammet?

      Vet du om detta också gäller för ekonomi programmet på högskola?

    • Julia : För ekonomiprogrammen på högskola krävs matematik 3 för särskild behörighet. Alltså utan godkänt betyg i matte 3 är man Obehörig. Och meritpoäng inom matte får man i så fall från matte 4 och högre mattekurser.
    • Julia :

      Du får gärna läsa info på gymnasieGuiden.se/merit

    Läs alla kommentarer