Lana

    Hej! Jag har alltså läst samhällsprogrammet (samma inriktning)t. Har klarat alla kurser där, och har min examen. Men har också läst Kemi 1 (E i betyg), och Fysik 1 (också E). Till att söka till det jag vill behöver jag Kemi 2 och Matematik 4. Jag har läst matte 3, och klarat den kursen (D), Kemi 1 (E) och Fysik 1 (E). Jag vill även höja mina meritpoäng. För att bli behörig, behöver jag ha en naturexamen? Vilka kurser ska jag då läsa, utöver kemin och matten? Vilka betyg från samhällsprogrammet räknas inte då?

    • Julia : I första hand behöver du läsa kurser så att du blir Behörig. Obehöriga prövas inte in till högskoleutbildningar i Sverige och med det inte har någon chans att komma in. Som behörig, även med lägre betyg, kan man ändå (kanske) komma in, t.ex i HP-urvalet (högskoleprovs-resultat).
    • : Jag tänker läsa in matten, kemin och fysiken under året. Men vill gärna veta vilka ämnen som inte räknas då. Kemi 1 räknades inte in i mina betyg när jag sökte till lärarprogrammet, t.ex Jag har ett E i spanska 1. Kommer något av natur/matteämnerna ta den platsen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lana,

    har du fysik1 och kemi1 som "vanliga" (icke-U-kurser) i ditt examensbevis? I så fall räknas de betygen in.
    Vilka kurser som räknas in beror mycket på exakt Hur examensbevis ser ut.

    Om det för "din" högskoleutbildning krävs Kemi2 och Matte 4 kommer även betygen i de kurser räknas in. Inga andra betyg "försvinner" då, dock... utan Även kemi2 och matte4 räknas in.

    Du behöver inte ha Natur-examen. Det går bra med examensbevis (från ett valfritt program på gymnasiet) + godkända betyg i de kurser som krävs för behörighet till just "din utbildning".

    Angående Höga meritvärde
    Meritvärde är summan av Jämförelsetalet och Meritpoängen.
    Jämförelsetal är det "snitt"betyg. Alla vanliga kurser från examensbeviset (dvs icke U-kurser) räknas in, med undantag av GA, gymnasiearbete. Och även de kurser som är U-kurser, utökade eller de som lästes efter det att man fick ut sitt examensbevis räknas också in, om de krävs för behörighet eller om de ger meritpoäng.

    Meritpoängen
    För dig med examensbevis ger Eng7 + 1.0 i merit; moderna språk 3 och 4 ger sammanlagt + 1,5 i merit; även högre kurser i matte kan ge meritpoäng, men totalt är det max 2,5. var god läs mer på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    För konkurrens
    Samtidigt som man konkurrerar i betygsgruppen/grupper, kan man också konkurrera även i HP-urvalet om man har ett giltigt resultat på Högskoleprovet. Vi råder dig göra högskoleprovet, även om du redan har ett giltigt HP-resultat; har man flera giltiga HP-resultat, är det det högre av dem som gäller.

    Konkurrens i betygsgruppen/grupper
    Eftersom du utan godkända betyg i fysik2 och matte 4 inte är behörig till "din" utbildning, måste du Komplettera. Du kommer därför prövas endast i BII, kompletteringsgruppen.
    Betygen i fysik2 och matte4 kommer räknas in i ditt jämförelsetal.
    Vill du ha meritpoäng för matte, behöver du godkända betyg i matte 5 och/eller matte specialisering. För du ska ha max meritpoäng inom matte - betyg du både matte 5 Och matte specialisering.

    • : Jag har dem som U-kurser. Jag tänker alltså plugga upp ett antal ämnen och läsa in några andra. Om jag får t.ex B i kemi 1, kommer den då ersätta (t.ex) geografi 1, om jag har C där?
    • Julia : Vilka kurser har du som U-kurser?
    • Julia :

      Om du har Kemi1 som U-kurs, då räknas betyget i kemi1 in Endast om just kemi1 krävs för behörighet till din högskoleutbildning; i annat fall räknas inte in kemi1-betyg, över huvudet taget.

    • Julia : I första hand, tycker jag, bör du läsa kurser för att bli Behörig, alltså fysik2 och matte4. För konkurrens kan du göra Högskoleprovet. Det är nog snabbast och billigast sätt att komma in på din utbildning... då prövningar kostar mer (varje prövning kostar mer än hela Högskoleprovet). Att läsa redan godkända kurser på komvux är sällan möjligt; ofta är man hänvisad till prövningar.
    • : Jag har Kemi 1, fysik 1, biologi 1+2 som U-kurser. Vilka ämnen kommer att bli U-kurser när jag har fått behörighet? Är det de lägsta betygen jag har (som inte behövs)?
    • Julia : Nej. Inget i examensbeviset kan ändras. Betygen i U-kurser räknas in endast i 2 fall: om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng; inga av dina U-betyg ger meritpoiäng; Till de utbildningar där t.ex biologi2 krävs för särskild behörighet, kommer betyg i biologi2 räknas in (men ej biologi1, efter som just den kursen krävs inte och det är en U-kurs i ditt examensbevis).
    • :

      Så mina (framtida) betyg i Kemi 2 och matte 4 kommer att räknas när jag söker. Inklusive ämnen som spanska 1, filosofi 1 och tyska 3.

    • Anna : Ja.
    Läs alla kommentarer