Erik
    Hej. Jag vill bli gymnasielärare och läsa kombinationen svenska/samhällskunskap. Jag har förstått att jag måste läsa 120p i båda ämnena.

    När det kommer till samhällskunskap. Vad ska jag läsa för att bli behörig? Jag funderar på att läsa statsvetenskap A och B. Jag har läst medie- och kommunikation A. Vilka kurser ska jag läsa?

    Jag undrar också om jag kommer att ha svårt att komma in på KPU med min kombination. Är det för många som läser svenska/samhälle?

    Hälsningar Erik
    • Anna : Jag har nu skrivit ett nytt svar på din fråga! *L*

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Erik!

    Jag samråder med kollegorna imorgon förmiddag och försöker komma med svar så fort jag kan.

    Ett råd till dig: skicka din fråga även till vägledare på KPU på den högskola/universitet där du vill läsa. Vi får se vem som får svar snabbare - du eller jag.

    Vi hörs!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Erik!

    Vi har nu fått svar som lyder:

    Du kan läsa mer om behörighetskraven för KPU i pdf-filen som du finner på sidan nedan:

    http://www.cehum.su.se/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/kompletterande-pedagogisk-utbildning/beh%C3%B6righet

    Som du kan läsa där så går det bra att läsa statsvetenskap upp till 90 hp och kombinera med Nationalekonomi eller annat samhällsvetenskapligt ämne. För mer information om de kurser du kan läsa så kan du vända dig till Statsvetenskapliga institutionen:

    http://www.statsvet.su.se/studentwebben/allm%C3%A4n-studentinfo/kontakt/studiev%C3%A4gledning/studiev%C3%A4gledare-1.178456

    Det är svårt att säga hur söktrycket blir i framtiden. Det jag kan säga är att de två senaste antagningsomgångarna så har alla som har varit behöriga i sina ämnen blivit antagna till KPU.

    Med vänlig hälsning, Kristian Pettersson
    Studievägledare/Samordnare för Kompletterande pedagogisk utbildning
    Stockholms universitet
    Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap
    106 91 Stockholm
    Telefon 08-12 07 66 72
    www.erg.su.se / www.cehum.su.se