Saeed

    Hej, Jag har en gymnasieexamen i handel, och mitt mål är att komma in i fysikprogrammet i Uppsala, jag vet att jag valde fel linje för gymnasielinje, men just nu läser jag de behörigheten för fysikprogrammet och de är fysik 2, mate 4 och kemi 1, när jag skulle räkna mitt jämförelsetal på antagningen.se så märkte jag att kurs poäng summan är 3050, och kurser där jag har mindre än c sänker mitt jämförelsetal dramatiskt! Jag räknade med alla handels kurser som personförsäljning 1 & 2 & 3, praktiskt marknadsföring 1 & 2 & 3, historia religious, idrott (som jag har F i), etc. Mitt jämförelsetal landade på 15.12, vilket är ganska dåligt med tanke att antagningspoäng för fysikprogrammet är minst ca 17.5, och när jag räknade jämförelsetalet jag satte A på de ämnen jag ska plugga i komvux för att veta vad kan jag max få. Mitt fråga är, hur många och vilka betyg ska räknas med? Finns de ett sätt att typ bli av med några handels kurser t.ex personlig försäljning, som jag har E i, eller är jag fast i de här jämförelsetalet? Tackar!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    antagning.se kommer räkna in alla kurser från ditt examensbevis, förutom GA, gymnasiearbete + de kurser som krävs för särskild behörighet till just den högskoleutb., som du söker (även om de kurserna inte ingår i ditt examensbevis). På så sätt är du tyvärr "fast" ... Det du kan göra är att försöka få så höga betyg i de kurser du läser på komvux nu + se om du kan läsa kurser för meritpoäng/extrapoäng som är engelska 7, moderna språk 3 och 4 samt högre mattekurser; se info om meritpoäng på GymnasieGuiden.se