Alva
    Hej! Jag går mitt första år på gymnasiet och jag går samhällsvetenskapliga linjen med inrikting beteendevetenskap.

    I framtiden vill jag gärna bli psykolog och jag undrar vilka kurser jag måste lägga till? Vi ska välja kurser i vår och jag känner mig lite stressad, eftersom att jag inte vet vilka kurser som krävs för att bli psykolog. Skulle verkligen uppskatta svar!

    Mvh Alva

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alva,

    psykologprogrammen i Sverige kräver för Särskild behörighet godkända betyg i Matematik 2 och i Samhällskunskap 1b och båda de kurserna läses som obligatoriska på samhällsprogrammet, så du kan lägga till vilka kurser du vill som valbara; det kommer inte påverka Behörighet till psykologprogrammen.

    Tips! eftersom psykolog är ett populärt i Sverige yrke och många söker med höga betyg, kan det vara fördelaktigt för dig att se till att ha några Meritpoäng/extrapoäng och du får dem för Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 och för högre mattekurser (alltså för psykologutbildningar från matte 3 och högre, alltså matte 4, 5 eller matte specialisering). Om meritp. för dig som läser mot examensbevis - var god läs på gymnasieGuiden.se/merit