J
    Vilka lärare? låg, mellan, hög eller gymnasielärare har högst lön? Var är jobbutsikterna bäst?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kru,
    jobbutsikterna /enligt den senaste prognosen/ kommer om ca 5 år vara bäst för Grundskolelärare på låg- och mellanstadiet /upp till åk6/ samt för Skolledare /rektorer, grundskolechefer och gymnasiechefer/ och det är just Skolledare som har högst lön av alla lärare. En del skolledare kombinerar med undervisning: t.ex. biträdande rektor undervisar ofta på halvtid och är rektor på den andra "halvan".

    Annars så är det (bland de "riktiga" lärare) gymnasielärare som har högst lön. Detta kan bero på att de har oftast också längre utbildning.

    En bra sida för den som är intresserad av läraryrket är http://studera.nu/att-valja-utbildning/lararutbildningar/larare--ett-framtidsyrke/

    Bästa hälsningar
    Julia SYV