Daniel

    Hej, jag går sista året på ekonomiprogrammet på gymnasiet och undrar vilka alternativ till civilekonom- respektive civilingenjörlinjen på universitet man kan gå om man vill bli en finans-/aktiemäklare. Detta är självklart baserat på antagandet att det finns några alternativ. Ifall det är relevant är anledningen till att jag inte vill gå några av de två tidigare nämnda linjerna att civilekonom linjerna som erbjuds är på universitet som jag helst inte går på och jag undviker helst att gå ett extra basår och en 5 års utbildning inom civilingenjörskap då jag helst vill samla på mig så lite skuld som möjligt under min utbildning. Tack i förhand för eventuella svar.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Daniel,

    Det vi vet om yrken inom Ekonomi, t.ex aktiemäklare, berättar vi om i yrkespresentationerna på www.framtid.se
    Det finns inte en väg att gå, utan flera olika men hur som helst så behöver du läsa ekonomi på högskole/universitetsnivå, t.ex kandidatprogrammet i ekonomi. Sedan får du se om du även vill läsa magister- eller masterprogrammet. Som reglerna i Sverige är idag (de kan också ändras i framtiden) - så måste man för att få lov att arbeta som aktiemäklare gå utbildning, som är för anställa inom finansbranschen och få ut licens från SwedSec. Alltså måste man först få anställning inom finansbranschen, och för det krävs ekonomiutbildning på högskolenivå. Så, du kan söka till ett valfritt kandidatprogram i ekonomi, eller sök en fristående kurs i ekonomi på ett valfritt lärosäte: högskola-universitet, och när du läser ekonomikursen kan du prata med studievägledare på din institution, med dina högskolelärare och göra fler egna efterforskningar, så får du sedan bestämma dig för vilken väg du vill gå för att nå ditt mål.