Jonna
    Jag undrar vilka olika linjer på gymnasiet som ger behörighet till juristlinjen, även om man eventuellt måste lägga till en eller två kurser.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jonna,
    till Juristutbildningen på högskola/universitet måste man, förutom Grundläggande behörighet som man får på alla högskoleförberedande gymnasieprogram & även har rätt att få på alla yrkesprogram (om man läser kurser i Svenska 2 och 3 & Engelska 6)
    ha Särskild behörighet:
    Historia 1b
    Samhällskunskap 1b.
    Båda kurserna /ovan/ läses som obligatoriska på samtliga högskoleförberedande program, förutom Teknik där en mindre kurs - Historia 1a1 läses och då behöver man läsa Historia 1a2, 50 poäng - som Programfördjupande på Teknikprogrammet - för att bli behörig söka utbildning JURIST på högskola/universitet.
    Sammanfattning: du får rätt behörighet på ett valfritt högskoleförberedande program, men på Teknik behöver du lägga till Historia 1a2.

    Vill passa på & tipsa dig om Yrkeshögskoleutbildning Paralegal, Juridisk assistent: http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/juridisk-assistent-paralegal1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal-juristassistent1

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare