Saga SYV

    hej Privat,

    för att få godkända betyg ska man ha kunskaper som motsvarar en godkänd nivå i kurserna.
    Du skriver att du fick F i alla naturämnen. För mig säger det att du kanske borde tänka om och välja ett annat program, söka om - till ett annat gymnasieprogram som inte innehåller naturämnena.
    *****
    Du har rätt att göra prövningar. Du kan få godkända betyg på prövningar och får i så fall godkända betygen in i ditt examensbevis. Sedan är det dock fråga vad du ska göra med dina betyg sen, efter gymnasiet. För att komma in på ett populärt program på högskolenivå räcker det tyvärr inte med godkända betyg, utan man ska ha rätt höga betyg.
    Om du ej får godkända betyg på prövningar, får du i så fall Studiebevis med F betyg i de kurser i vilka du fick F betyg i. Studiebevis kan du på komvux försöka "förvandla" till Examensbevis - genom att läsa kurser på komvux. Det är dock i princip samma kurser - som du nu inte fick godkända betyg på gymnasiet.
    *****
    Examensbevis på komvux
    Betyg i Idrott och hälsa 1 får ej ingå /sedan 1 januari 2017/ in i examensbevis från komvux; så om du har högt betyg i den kursen, kommer du förlora det betyget.
    det är NÅGOT friare med kurssammansättning inom komvux; men om ditt GA, gymnasiearbete kommer handla om Naturvetenskap, måste du ändå ha vissa naturvetenskapliga kurser in i ditt examensbevis från komvux.
    Som sagt, min åsikt är den att du kanske vinner mycket på att söka till hösten - till åk1 på ett annat program, som inte innehåller naturvetenskapliga ämnen. Ja, du blir 2 år "försenad"... men du får utbildning som du faktiskt kan ha bra användning av.
    Boka tid hos SYV på din skola. Diskutera dina alternativ. Lycka till!

    S.