Vägledare
    Hej,
    jag undrar om ni har några tips på lösningar i en sådan situation när en person är i slutet av en lång utbildning, t.ex läkarprogrammet, och har en termin kvar på programmet men studiemedel är helt slut. Ska man hoppa av utbildningen, när det är en termin kvar bara? Eller vad ska man göra? Man måste ju äta och bo någonstans när man studerar, eller?
    Tacksam för alla tips.
    • SYV-besökare : Jag känner till ett par fall när högskolestudernade läste på komvux på gymnasienivå huvudsakligen för att för komvux-studierna få studiemedel (deras högskoleveckorna var slut men de hade "gymnasiepott" att ta av, så de kom in på komvuxkurser och för de studierna fick studiemedel). Tufft givetvis att läsa på mer än heltid, och det är inte alla som har gymnasieveckorna kvar heller, men jag vill ändå dela med mig av det tipset här.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej och tack för din fråga om studier i situationen när studiemedelsveckorna är slut.

    Att studiemedel tar slut (veckorna med studiemedel tar slut) borde inte komma som en överraskning. Den studerande borde ha koll på hur många studiemedelsveckor hen har kvar "att ta av". När man upptäcker att studiemedel inte komma att räcka hela vägen, bör man vidta "åtgärder" - se om "sitt ekonomiska hus", så att säga.

    Att CSN skulle förlänga tiden med studiemedel tror jag inte på. Du kan också fråga CSN, men vi har gjort det förut och fick svar att det inte går.
    Då får man lösa det på egen hand. Det är givetvis synd att hoppa av läkarprogrammet en termin innan examen. Men i värsta fall så kanske det får bli så - men förhoppningsvis kan man kanske senare när man jobbat och sparat pengarna återvända till studierna, det är första tipset.

    Men ännu bättre är det att på förhand spara pengar: försöka få extrajobb, sommarjobb och leva snålt och spara pengar så att man har "buffert" för den återstående delen av studierna när man inte lägre får ut studiemedel.
    Att be familjen om hjälp t.ex om förmånliga lån (utan att ska behöva betala ränta t.ex - och så betalar man tillbaka till sina familjemedlemmar när man kan).