Adrian

    Har nämligen läst på Skövdes högskola, ett program vid namnet socialpsykologiskaprogrammet. Det har gett mig filosofie kandidatexamen med huvudområdet socialpsykologi. Kan nämligen klassa mig själv som beteendevetare då jag har en av de fyra möjliga beteendevetenskapliga områden (som; psykologi, sociologi, socialpsykologi & pedagogik). Tanken är att jobba nu i några år för att bygga upp erfarenhet samt nytt motivation för plugget då jag behöver vila huvud från plugget. Av det hur det ser ut just nu, så finns det varken master eller magister inom socialpsykologi om jag nu har fattat rätt (i Sverige i alla fall). Min fråga är dock om examen som jag har inom socialpsykologi kan användas som grundläggande förkunskap för andra avancerade program inom beteendevetenskaps grenar? Ifall svaret är ja, så skulle jag uppskatta om man får några exempel på dessa program tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adrian,
    utbildningsutbud förändras. Du skriver om att du vill jobba i några år först och efter det söka till en vidareutbildning. När det blir dags för dig att söka så ser kanske utbud av utbildningar ganska annorlunda ut.
    Du kan annars fråga studievägledare på det programmet där du senast läste - om vilka fortsättnings/påbyggnadsutbildningar som hen känner till att de f d studerande har sökt att komma in på. Som allmän studievägledare, ej expert i just det område inom vilket din utbildning ligger, så kan jag faktiskt inte lista upp de avancerade programmen, magister och/eller master, till vilka du är behörig till - för att jag är som sagt varken expert på område eller jobbar med antagning till utbildningar.
    Du kan vända dig till antagningsgrupperna på lärosätena (de jobbar med antagning till utbildningar och också bedömer behörighet till utbildningar på avancerad nivå) och fråga till vilka av deras program på avancerad nivå som du är behörig till idag, men, som sagt, om du ska söka om några år, så kanske utbud ser ganska annorlunda ut.
    Jag tänker också på att det kanske finns även fristående kurser på avancerad nivå, som du kan både bli intresserad av och behörig till. Tänker också på att din arbetsgivare (du vill ju först jobba i några år) kanske kan antingen ge tips på fortbildningar eller köpa fortbildning för dig (det är inte helt ovanligt att arbetsgivare köper utbildningar till sina anställda).
    Du kan, om du har tid och är nyfiken, också titta på den långa listan på alla program på avancerad nivå som (idag) finns på de olika svenska lärosätena och ta på egen hand fram en kortare lista på de programmen som du tror du kan vara behörig till och efter det kontakta de institutionerna där programmen ges eller antagningsgrupperna på de lärosätena med frågan om de kommer anse dig som behörig sökande till ett visst av deras program.
    Mitt förslag är att du även påtalar för din institution, där du läst ditt kandidatprogram/grundutbildning om att det finns utvecklings-/förbättringsområde där de kan göra en insats: nämligen ha en lista på utbildningar på avancerad nivå till vilka de med din examen är behöriga till (de som jobbar på din institution är experter på utbildningar inom ditt område och borde kunna få fram en lista på kurser och program på avancerad nivå som deras f d studerande är behöriga till).
    Jag förstår att du vill ha en lista på program till vilka du är behörig till, men jag kan inte skapa den listan. Jag skulle i så fall behöva kontakta antagningsgrupperna på lärosätena och invänta deras svar som säkert skulle innehålla frågorna om exakt vad som ingick i ditt program, vilka kurser, praktik? mm. och de uppgifterna har jag ju inte heller... det skulle ta lång tid att få fram ett svar (säkert flera månader) och du vill ju inte heller söka till utbildningar nu (och utbildningsutbud förändras ju...).
    Jo, tänker på en sak till som kan vara ganska viktigt att känna till: urval till utbildningar på avancerad nivå i Sverige (magister- och masterprogram) görs oftast på det totala antalet godkända högskolepoäng (hen med flest antal hp kommer in först). Det betyder att trots att man med 180 hp är behörig, så kan man för att kunna konkurrera in sig på utbildningen skaffa sig fler högskolepoäng. Enligt min erfarenhet är det inte ovanligt att endast de som läst ännu 90 hp (tre terminer på heltid) utöver de 180 hp som krävs för behörighet, har en rimlig chans att komma in. Så, tyvärr, bara för att man är behörig, så betyder det inte att man kommer in. Du kommer kanske behöva läsa fler högskolepoäng innan du ska kunna komma på utbildning på avancerad nivå. Bra att känna till det och planera för att göra det, om du menar allvar med att senare läsa på avancerad nivå.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Vi håller tummarna!
    Lycka till!

    • Adrian : Tack för svaret och vägledningen :)
    • Mikael : Vi på fråga Syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!