Linnea
    Hej,

    jag undrar hur det funkar med masterprogram. Om jag går ett kandidatprogram som t.ex. ekonomi, business and economics, retail management etc. vilka masterprogram har jag behörighet till?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Linnea,
    utbildningsutbud förändras. Det går säkert att få fram alla de masterprogram som du skulle kunna söka till /vara behöver till/ idag, med kandidatexamen i ekonomi, men det är inte alls säkert att de finns om 3 år, när det blir dags för dig att söka.
    Sedan är det också så att "Kandidat i Ekonom" kan ha olika huvudämnen - ex. kan det vara Företagsekonomi eller Internationell ekonomi som är huvudämnet och då är man kanske behörig till olika sorters masterprogram.
    Om du är 18 år idag och söker kandidatproram i ekonomi - är det jättebra att du tänker långsiktigt! men samtidigt så går det tyvärr inte att svara på din fråga... detta pga utbildningsutbud förändras; du kanske också sedan vill söka läsa masterprogram utomlands eller så vill du börja jobba direkt efter kandidatprogrammet och kanske aldrig läsa mer; eller läsa mer men efter att du har jobbat i några år först - och då har utbildningsutbud förändrats ännu mer.
    På avancerad nivå finns det master och även magisterprogram; magister är kortare - 1 år; master är 2 år.
    Hälsningar

    D: