Johanna

    Hej! Jag försöker ta reda på vilka kurser som jag läst på gymnasiet som ger mig meritvärde inför läkarprogrammet. Jag har under hela min gymnasietid trott att jag haft full meritvärde då jag läst fullt språk (tyska 3,4 och 5) samt Matte 5. Detta borde ju då ge 1,5 + 1,0 = 2,5 --> max. Ingen syv eller lärare på skolan berättade någonsin för mig att vissa meritkurser tydligen inte räknas för vissa utbildningar, så har iallafall jag förstått det nu när jag läst på nätet. Stämmer det att jag inte får max meritvärde vid ansökan till läkarprogrammet? Jag är inte läst Engelska 7, enbart Engelska 6. Om så är fallet, vad rekommenderar ni att jag gör härnäst? Tack för hjälpen

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Johanna,

    du borde få max i merit. Läs om meritpoäng på GymnasieGuiden.se >>

    Du bör få 1,5 i merit för Moderna språk och 1.0 - för matte 5. På så sätt uppnår du max i merit både till läkarprogrammet och till alla andra utbildningar på högskolenivå i Sverige.

    Hälsningar

    D. SYV

    Jo, du blev kanske orolig pga det står på länken som du skickade - Matematik, max 1,5 meritpoäng - ... ? har jag rätt? :)

    Men det är så här att man kan maximalt få 1,5 i merit för mattekurser, men då finns det endast utrymme att ha ännu 1.0 i merit för andra kurser... man kan hur som helst inte få mer än 2,5 i merit för att det är max.

    Exempel - det finns elever som har godkända betyg både i Eng 7 och i matematik 5 och matte specialisering och i moderna språk 3, 4 och 5. "teoretiskt sett" så borde man kunnat få upp till fyra meritpoäng, men det kan man ändå inte! För matte kan man få 1,5. För moderna språk kan man få 1,5 och för engelska 7 får man 1.0 - sammanlagt blir det fyra... men 2,5 är max. Så, oavsett hur många betyg man har i meritpoängsgivande kurser blir det endast 2,5 i merit /som max/.

    Hoppas jag har lyckats förklara! :)

    • : Tack så mycket Daniel! Det är så jag också tänkt mig det. Men läste detta https://www.utbildningssidan.se/studiefakta/omradesbehorighet-a13
    • : och då blev jag väldigt förvirrad...
    • Daniel : Det är lugnt... jag ska förklara i mitt utökade svar. :)
    • : Oj förlåt, glömde förklara vad som gjorde mig orolig. Det var att språk 5 inte alls står med på listan över meritgivande kurser. Jag tolkade det då som att språk 5, specifikt för läkarprogrammet, inte ger någon meritpoäng. Förstår inte riktigt vad som menas med områdesbehörighet och varför det står att läkarutbildningen har områdesbehörighet A13. Det ser ju då ut som att där är andra "regler" för meritgivande kurser?
    • Liselotte : Inom Moderna språk kan man max få 1.5 i merit. Om det till just "din högskoleutbildning" (t.ex utbildning till språklärre där kravet är godkänt betyg i moderna språk 3) krävs att man har godkänt betyg i moderna språk 3, då får man inget för mod.språk 3, och i så fall får man max i merit inom Moderna språk för godkända betyg i mod.språk 4 och 5.
    • Liselotte : Områdesbehörigheter är det så att man kan "klumpat ihop" ett antal utbildningar som alla har samma krav på Särskild behörighet - som t.ex Läkarprogrammet, Veterinärprogrammet, utb. i Marinbiolog och Tandläkare - alla kräver godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi 2 och matte 4 - och de "tillhör" därför samma Områdesbehörighet. På samma sätt är andra högskoleutbildningar "ihopklumpade" i tabellen för Områdesbehörigheter. :)
    • : Ja okej men då fattar jag bättre vad områdesbehörighet innebär. Men förstår fortfarande inte varför Språk 5 inte står med på listan här över meritkurser för områdesbehörighet A13 --> https://www.utbildningssidan.se/studiefakta/omradesbehorighet-a13 . Det gör mig ju orolig för om språk 5 inte räknas till läkarprogrammet så kommer jag ju inte upp i maxmerit. Är det ett misstag de gjort på hemsidan? På andra hemsidor såsom antagning.se så står det ju som vanligt, att språk 3+4+5 ger 1,5 merit.
    • Anna : Moderna språk 3 ger o.5 i merit och Moderna språk 4 ger 1.o i merit. Dvs moderna språk 3 och 4 ger tillsammans Max i merit. Moderna språk 5 behövs inte... Det är ENDAST om man söker till en högskoleutbildning där det för Särskild behörighet krävs godkänt betyg i moderna språk 3, som moderna språk 3 inte ger merit och I SÅ FALL KAN MAN FÅ MAX INOM MODERNA SPRÅK genom kombinationen moderna språk 4 och 5. Läkarprogrammet kräver inte att man har godkänt betyg i moderna språk 3. Därför det till läkarprogrammet så att kombinationen av godkända betyg i moderna språk 3och 4 ger max i merit inom moderna språk. :)
    • : Åh tack så mycket! Gud va skönt att höra :D Detta räddade mitt liv haha!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer