Daniel SYV

    Hej Mikaela!

    Det finns ett antal yrken/tjänster där arbetsgivare brukar kräva "högskoleutbildning á minst 180 högskolepoäng", oavsett inom vilka områden utbildningen ligger. Några exempel på sådana yrken är Folkbokföringshandläggare, Arbetsförmedlare, Utredare på FK, Studiestödsutredare på CSN.
    Om du undrar om jobben som mer specifikt är knutna till lärar-bakgrunden som du har, men som inte finns inom skolan, då tipsar jag om att du tittar på följande yrken:  Aktivitetsinspiratör, Fritidsledare på ungdomscentra (som inte direkt är knutna till skolorna), Kolloledare, Medarbetare i ungdomsprojekt (t.ex de som jobbar med "hemmasittare"), Ungdomscoach.
    Alla de yrken som jag nämner ovan hör till yrken som är icke-reglerade. Alltså blir det helt upp till en arbetsgivare att bestämma vem som får jobbet.  Titta också gärna på möjlighet att söka jobb som Utbildningsadministratör t.ex inom högskola-universitet.
    Sedan tänker jag på vidareutbildningar - om du vill läsa vidare för att bli speciallärare eller specialpedagog, eller om du vill sikta på att bli högskolelärare/forskare.
    Eller på helt ny utbildning, om du vill omskola dig helt och hållet... eller om du vill starta eget och bli egenföretagare. I så fall är möjligheterna oändliga! Du får gärna titta på många yrken på www.framtid.se där över 2.ooo yrken beskrivs.