Fanny
    Jag går sista terminen samhällsvetenskap med beteendeinriktning och har fått upp ögonen för entreprenörskap. Jag valde samhälle för att jag inte visste vad jag ville bli men nu märker jag att ekonomi kanske varit bättre. Kan jag gå någon förberedande kurs inom entreprenörskap eller vad är det som krävs? Jag läste på skolverkets hemsida att min gymnasieutbildning kan ge kompetens för entreprenör och även på denna sida men jag är fortfarande osäker eftersom att jag hittar så lite inom just samhällsvetenskap och entreprenörskap.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny,

    börja med att läsa i yrkesbeskrivningen Egenföretagare/entreprenör >> :) ...

    Det viktigaste för att kunna bli "entreprenör" är att hitta på en hållbar affärsidé, som kommer att bära upp ditt företag. Att lära sig det andra "runtomkring" - hur man startar ett företag, sköter ekonomi och behandlar sina eventuella anställda kan man lära sig "på vägen" eller så anställer man folk som redan kan det. Ditt uppdrag som entreprenör är först och främst komma på en affärsidé. Det går bra att samråda med Arbetsförmedlingen; de håller i kurser/infomötena för dem som vill starta egna företag.

    På komvux kan det finnas möjlighet att läsa gymnasiala kurser i Företagsekonomi och Entreprenörskap. Fråga på komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd - vilka kurser de erbjuder och när ansökningsperiod blir.