Elev
    Hej, jag går spanska 3 första året i gymnasiet och har fått veta från min lärare att vi ska ha nationella prov senare den här terminen.

    Jag är väldigt orolig för det då jag inte tror att mina kunskaper räcker för det betyg jag siktar på. Därav har jag försökt fråga spanskläraren vilka delprov som finns (ex hörförståelse och tal).

    Men hon verkar inte veta det själv och säger att hon ska kolla upp det, men glömmer alltid att göra det. Därför frågar jag här istället vilka delprov som ingår.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    se om du kanske hittar svar på din fråga på skolverkets hemsida; kontakta annars skolverket - t.ex kan du ringa till skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200.
    Studie- och yrkesvägledare genomför inte de nationella proven och sätter inte några betyg. Innehåll i kurserna och betygssättning är Lärarnas kompetens, ej SYV-arnas. Jag kan därför endast svara så här: om din skola bestämmer att nationella prov ska genomföras på er skola, då blir det med det obligatoriskt för alla elever att delta. Allmänt sett, så brukar det i språkproven ingå: hörförståelse, läsförståelse och textproduktion (att du ska skriva) och talproduktion (att du ska prata på det språket som provet gäller).

    Studie- och yrkesvägledare