wilma
    Hej jag går i 9 och är absolut inte den bästa eleven i klassen och är jätte orolig för vissa ämnen t.ex. fysik, spanska, so och är liksom 100% säker att jag kommer få F för jag kan inget. så vad behöver man vara godkänd i för att Komma in på gymnasiet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Wilma!
    Angående behörighet till gymnasiet så är det OLIKA kurser som man behöver vara godkänt i för att bli behörig till Olika gymnasieprogram.
    Du är orolig ang. betyg i fysik, spanska och so.
    Just spanska om du läser den som Moderna språk och inte som Modersmål - skulle det vara mycket bra att få godkänt betyg i. Detta för att betyg i Moderna språk ger EXTRAPOÄNG. Skulle du få E i Moderna språk (spanska), får du 10 extra betygspoäng. För betyget C får du 15 extra betygspoäng och för A - skulle du få 20 extra poäng.
    Men för behörighet till gymnasiet spelar inte spanska någon roll.
    Fysik krävs om man vill söka till Naturvetenskaps- eller Teknikprogrammet.
    Samhällskunskap, Historia, Religionskunskap och Geografi - om man söker till Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet eller till Humanistiska programmet.

    Till alla yrkesprogram krävs det
    svenska, engelska, matte
    + fem andra valfria ämnen.

    Till IB, internationellt gymnasieprogram krävs samma behörighet som till Samhällsvetenskaps- eller till Naturvetenskapsprogrammet + mycket goda kunskaper i engelska och matematik. Till IB kan man få dispens från svenska, eftersom undervisning är på engelska.

    Annars, om man inte söker till IB, då är svenska (eller svenska som andraspråk) - det viktigaste ämnet för att det är undervisningsspråk + att rent formellt så blir man utan godkänt betyg i svenska behörig bara till Preparand, Språkintroduktion eller yrkesintroduktion inom IM.

    Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet där det uppges exakt vilka godkända betyg som krävs till olika gymnasieprogram.

    Återkom gärna om något är oklart! Det är ganska krångligt med alla de olika behörigheterna. Det som är viktigt att du gör ditt bästa inom alla kurser och i fall du känner att det inte kommer gå bra, pratar med lärarna och så kanske ni kan komma fram till på skolan att du behöver reducera antal ämnen och läsa färre kurser för att uppnå betyg i just dem och bli behörig till t.ex. yrkesprogrammen - i så fall kan du läsa 8 ämnen bara under resten av åk9. Detta är beslut som fattas av rektor. Dina vårdnadshavare måste godkännna denna lösning. Speciallärare brukar göra någon sort utredning/test med dig för att komma fram om det är den bästa lösningen och i så fall rekommenderar det till rektor sen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig. Gör bara ditt bästa, mer kan du inte göra!
    Och vi på Fråga SYV kommer att hålla tummarna för dig!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare