Mika
    Kan man lägga till några ämnen förutom ens gymnasie- och programgemensamma ämnen? Är det då bara i det inidviduella valet man själv kan välja ämnen? Jag vill gå teknikprogrammet, med inriktning info- och mediateknik, men jag skulle välja lägga till Franska, Engelska 7, Modersmål och mer Matte. Går det? Hur gör jag det? Tack så mycket!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mika!
    Alla gymnasie- och programgemensamma ämnen + alla kurser inom EN AV INRIKTNINGAR är obligatoriska + programfördjupande kurser + individuellt val + gymnasiearbete är obligatoriskt att läsa.
    Du vill gå Teknikprogrammet och bör kika på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf

    Du väljer 200 poäng individuellt val men du väljer också kurser som får läsas som Programfördjupande.
    Vilka kurser som får läsas som programfördjupande på TE, ser du på länken ovan.

    Dock kan inte varje gymnasieskolaerbjuda läsa alla kurser som får läsas.
    Man bör fråga på skola - vilka kurser skolan kan erbjuda välja mellan.

    Bästa hälsningar
    ANNA