Magnus
    Hej!

    Jag ska påbörja en kort yrkesutbildning till Administratör nu i november och eftersom denna bara innehåller de grundläggande kunskaperna inom administration så undrar jag vilka olika områden jag skulle kunna specialisera mig inom efter att jag läst färdigt denna utbildning?

    Eget önskemål är att specialisera mig inom it-administration.

    För övrigt har jag ingen gymnasieexamen så yrkeshögskola/högskola är inget alternativ i nuläget.

    Tack för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Magnus!
    Som IT-administratör kan man ha ganska olika arbetsuppgifter, beroende på vilken arbetsplats man jobbar på; man kan t.ex få bistå personalen i IT-frågor genom att ta emot och registrera ärenden, göra felsökningar och beställningar. IT-administratörer kan också på vissa arbetsplatser jobba med webbtekniska projekt, dokumenthantering, arkivering och framtagande av kommunikationsmaterial. Yrket "IT-administratör" är inte reglerat och det blir därför upp till varje arbetsgivare att bestämma vilken kompetens som efterfrågas och vilken utbildning räcker. Och utbildning/introduktion kan på vissa arbetsplatser också ges efter anställning. Det är alltså omöjligt att ge exakt svar på vilken utbildning du behöver skaffa dig för att få jobb som IT-administratör eller som IT-tekniker-nätverkstekniker
    Skolverket tog dock fram förslag på ett Nationellt Yrkespaket nätverkstekniker, 800 gymnasialapoäng

    Nationellt yrkespaket nätverkstekniker är utformat för arbete med nätverksutrustning, it-systemlösningar, automatisering samt programvara för klienter.
    Följande kurser ingår i paketet:

    Datorteknik 1a, 100 poäng, kurskod DAODAT01a

    Digitalkommunikationsteknik, 100 poäng, kurskod DAODIG0

    Administration av nätverks- och serverutrustning, 100 poäng, kurskod NAIADM0

    Nätverksteknik, 100 poäng, kurskod NAINAR0

    Nätverksadministration, 100 poäng, kurskod NAINAV0

    Nätverkssäkerhet, 100 poäng, kurskod NAINAE0

    Nätverksteknologier, 100 poäng, kurskod NAINAKO

    Support och hemservice, 100 poäng, kurskod SUPSUP0.

    800 gymnasiala poäng läser man på heltid på 40 veckor. Se om du kan läsa alla eller några av de kurser som nämns i skolverkets förslag (ovan).