Tova

    Gick handel och administrationsprogrammet på gymnasiet och läser nu engelska 6, matematik 2a, naturkunskap 1a2 och samhällskunskap 1a2 på komvux för att få högskoleförberedande. Jag ska även göra högskoleprovet. Jag undrar om det finns några fler vägar till att bli kriminolog än att gå kriminologiprogrammet då man måste ha väldigt höga meritpoäng, 16-18, jag har bara 14.43. Går det att höja meritpoängen genom att läsa olika kurser på komvux? Finns det bättre vägar att gå? Finns de någon annan utbildning man kan gå där man kan få liknande jobb?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tova,
    du frågar vilka utbildningar man kan ha för att kunna få "liknande jobb" och här måste jag gissa för jag vet ju inte exakt vilken sort jobb du tänker på.
    framtid.se kan du läsa om över 2.ooo olika yrken. De flesta yrken i Sverige är icke-reglerade, alltså ej finns strikta regler eller krav på legitimation och då blir det upp till arbetsgivarna att bedöma vem de kan ansvälla (vilken utbildning ger tillräckliga kunskaper för just det här jobbet).

    Vill man jobba med analysera orsaker till kriminalitet och komma med teorier kring statistik och hur man löser brott (på ett teoretiskt sett), måste man ha högskole-/universitetsutbildning. Om det är just exklusivt utbildning på kriminologiprogrammet, eller kan även finnas andra högskoleutbildningar som kan leda till liknande jobb - är inte så lätt att säga. Det borde inte vara omöjligt att på sikt kunna få liknande-kriminolog-jobb även om man ej läst på kriminologiprogrammet, utan läst högskoleutbildningar inom samhällsvetenskap, beteendevetenskap, statistik, rättsvetenskap.

    Vill man däremot arbeta på ett mer praktiskt sett, så kan man rikta in sig på yrken som polis, kriminalvårdare, väktare, SOS-operatör eller störningsjourspersonal.

    Du frågar också om hur du kan höja ditt meritvärde. Om jag förstår dig rätt, har du nu examensbevis från ett yrkesprogram. Du borde därför på komvux kunna läsa mot högskoleförberedande examensbevis och ta in nya kurser med högre betyg i dem. Detta kan dock ta lång tid (uppskattningsvis 3-4 terminer).
    Ett annat sätt är - söka till allmänna kurser på folkhögskolorna. På folkhögskolan kan du läsa mot omdöme om grundläggande behörighet och med det omdöme kommer du till svenska högskoleutbildningar prövas i BF-urvalet. Omdöme om grundläggande behörighet kan man få på ett läsår, som snabbast.
    Annars, om du vill endast "bygga på" yrkesexamen, så är det endast kurserna som krävs för särskild behörighet eller som ger dig meritpoäng som kommer räknas in. För att få + 1.0 meritpoäng kan du skaffa dig godkänt betyg i Eng 7. Läs gärna om meritp. för dig med exam.bevis på gymnasieguiden.se/merit

    • : Okej tack så mycket, vet du om det finns andra utbildningar där man kan bli utredare?
    • Julia :

      Menar du civilutredare hos Polisen? eller en annan sort utredare? Det finns många olika utredartjänster - bl.a på olika myndigheter, t.ex Studiestödsutredare, utredare på Skatteverket och utredare på FK. T.ex för att kunna bli anställd som studiestödsutredare behöver man ha någon form av högskoleutbildning, t.ex ett program på 3 år (kandidatexamen) helst inom områden samhällsvetenskap, utbildning (t.ex man kan ha lärarexamen eller studier på lärarprogrammet i ett par-tre år, alltså oavslutad lärarutbildning). Läs gärna mer på framtid.se/yrke/studiestodsutredare