Julia
    Hej!

    Det är så att jag ska börja åk 8 till hösten. Jag undrar därför om man kan hitta vilka praoplatsalternativ det finns i min kommun. Vet att man kommer få en lapp av skolan där det står vilka alternativ som finns, men skulle vilja ha lite mer än en veckas betänketid.

    Tack på förhand! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Julia!

    Det ät tyvärr inte alla skolor som erbjuder PRAO. På vissa skolor går man "PRAO" på sin egen skola... Det är strikta krav på "säkerhet" på PRAO platserna och rektor på grundskolan är ansvarig för att inget farligt händer eleverna på PRAO.

    Sedan är det svårt att hitta arbetsplater som vill, får och kan ta emot elever just de veckorna som just din skola avsätter för PRAO. Därför blir det så (och bl a pga PRAO ej är obligatoriskt att ha) att vissa elever inte får någon PRAO över huvudet taget.

    Men om du vet att ni på er skola ska ut på PRAO och du vet (eller kan ta reda på) vilken eller vilka veckor det blir, kan du redan nu börja leta efter "en egen plats". Fråga dina föräldrar och andra vuxna som du känner till - om de kan förmedla en PRAO-plats för dig.

    Är det något yrke som du speciellt är intresserad av? Kika gärna på www.framtid.se där det finns över tusen yrkespresenationer.

    Hittar du ngt. yrke som du är mycket intresserad av, försök få PRAO-plats hos en person som utövar just det yrket.

    Jag hoppas att det löser sig på ett bra sätt för din del!

    Lycka till!

    ANNA

    • : Tack för ditt snabba svar! Vi har fått reda på att vi ska ha PRAO. Vi ska få en lapp med alternativ. Frågan va om jag kunde få reda på dem här alternativen innan lappen är utskickad. Eftersom jag skulle vilja ha mer än en veckas betänketid för mina val..
    • Anna : Kontakta Studie- och yrkesvägledare på din skola eller så kanske ni har någon Praktikansvarig, som just ansvarar för PRAO och som kanske är en lärare eller skolvärdinna eller skoladministratör. Du kan hitta en EGEN PLATS, helt oberoende av vilka alternativ din skola föreslår. Det är bara bra att hitta en EGEN PLATS!
    • Anna : Allt som oftast är det ont om PRAO-platser. De alternativ som skolorna får fram, räcker inte till alla elever. Därför blir personal på skolan glad om några elever hittar egna platser, via egna kontakter: föräldrar, andra släktingar, grannar mm. Du som är under 18 år får ej hantera pengar eller värdesaker, får inte lyfta tungt eller arbeta på kvällstid (efter kl.18.00), du får inte heller arbeta ensam eller utsättas för farliga saker, som kemikalier, hög värme eller ngt. annat som kan skada dig. Därför är det många arbetsplatser som inte passar alls. På många andra arbetsplatser har personal inte tid att ta hand om PRAO-elever. Det är svårt att hitta en PRAO-plats, som du vill vara på och som kan ta emot dig och just den veckan, som din skola avsätter för PRAO.
    • : Ok tack så mycket för dina svar! :)
    • Anna : Lycka till! Hoppas du hittar en bra PRAO-plats! ;)
    Läs alla kommentarer